Design av audioguider En fallstudie om designfaktorer kopplade till audioguider
Designing audio guides A case study on design factors related to audio guides
Sammanfattning
Audioguider har funnits i över 50 år och utveckling inom informationsteknologiska området har möjliggjort för museer att tillgodose behov hos en variation av olika besökare. Utvecklingen av denna tjänst har ökat i takt med de tekniska framsteg som gjorts, vilket skapar nya sätt att nå besökare. En audioguide är fördelaktig både för användare samt de som tillhandhåller produkten. Museum som erbjuder tjänsten skapar ett mervärde för sina besökare genom att besökarna får en djupare förståelse av utställningarna. Nu för tiden går det även att leverera audioguider på andra sätt såsom till exempel personliga mobila enheter, på webben med mera. Detta har resulterat i att möjligheterna för audioguider har ökat enormt.
Göteborgs stadsmuseum har under åren 2011-2014 haft en bristfällig audioguide som lett till att de nu efterfrågar en ny. Museet ser detta som en möjlighet att skapa något nytt och intressant för både sig själva och besökarna. Syftet med studien är att undersöka bristerna som har funnits med den tidigare audioguiden och finna möjligheter inom designandet av en ny audioguide. Med denna bakgrund gjordes den här studien om relevanta designfaktorer som är kopplade till audioguider, vilket också ledde fram till frågeställningen; Vilka designfaktorer är relevanta vid utformandet av ett audioguidesystem?
Frågeställningen besvaras genom ett antal kvalitativa intervjuer vilket ledde fram till upptäckter kopplade till föregående audioguide på museet, designmöjligheter och även tekniska möjligheter och barriärer för en ny audioguide. Upptäckter har tillsammans med en bred teoridel om design och audioguider resulterat i ett antal framtagna designfaktorer.
Resultatet av analysen visar ett antal områden som är essentiella vid utformandet av audioguider; användning, funktionalitet, ljuddesign och tillgänglighet. Under varje område finns ett antal faktorer som är särskilt relevanta vid design av audioguider såsom naturligt flöde, tillgång, ljudkontroll och språk. Även kunskap och inlevelse, tillgängligt för alla och tekniska möjligheter är viktigt att tänka på.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
Audio guides have been around for over 50 years and development in the information technology area has created incredible opportunities for museums to satisfy to the needs of a variety of different visitors. The development of this service has increased in pace with the technical progress, creating new ways to reach visitors. An audio guide is beneficial for both users and those who provide the service. Museum offering the service adds value to their visitors while visitors also get a deeper understanding of the exhibitions. These days you can also deliver audio guides in other ways such as personal mobile devices, the web and more. The result of this means that the opportunities of audio guides has increased enormously.
Gothenburg City Museum had a poor audio guide during the years 2011-2014 because it has been too tiresome for visitors and have now decided to procure a new one. They see this as an opportunity to create something new and interesting for both the museum and the visitors. The museum has therefore chosen to let us investigate the flaws that have existed and the possibilities in the design of a new audio guide. With this basis, a study of the relevant design factors related to audio guides was made which also led to the question; What design factors are relevant in the design of an audio guide system?
The question is answered by a number of qualitative interviews which led to discoveries related to the previous audio guide at the museum, design possibilities and also the technical possibilities and barriers for a new audio guide. These findings, together with a broad theoretical part of design and audio guides resulted in a number of developed design factors that make up a large part of the result.
The conclusions that emerged shows that there are a number of areas that are essential in the design of audio guides; use, functionality, sound design and accessibility. In each area there are a number of factors that are particularly relevant in the design of audio guides such as natural flow, access, sound control and language. Knowledge and insight, access for all and technological capabilities are also important to keep in mind.
Datum
2015-11-12Författare
Chau Nguyen, Alexander
Bui, Karin
Nyckelord
Audioguide
designfaktorer
Göteborgs stadsmuseum
interaktionsdesign
MDI
museum
Människa-datorinteraktion
User Experience
UX
Serie/rapportnr.
2015:067
Språk
swe