dc.contributor.author | Tornberg, Ia | |
dc.contributor.author | Stephanson, Sara | |
dc.date.accessioned | 2015-11-16T13:54:37Z | |
dc.date.available | 2015-11-16T13:54:37Z | |
dc.date.issued | 2015-11-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41066 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie var att undersöka om det flexibla arbetet hade
inverkan på personalens arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse. Frågan
som studien sökte svar på var hur personalen upplever att deras
arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse påverkades av att arbeta över
avdelningsgränser och utföra arbetsuppgifter som inte alltid ingick i deras
formella arbetsbeskrivning.
Teori: Studien ämnade svara på syftet utifrån motivationsteorierna “tvåfaktorteorin”
och “självbestämmandeteorin”. Dessutom användes Atkinsons “kärna och
periferi” för att skapa förståelse för det flexibla arbetet.
Metod: Studien använde en kvalitativ ansats och uppsatsens empiriska data samlades
in genom 14 semi-strukturerade intervjuer av hotellpersonal som arbetade på
olika avdelningar på ett hotell. Gemensamt för informanterna var att samtliga
arbetade över avdelningsgränser och utföra arbetsuppgifter som inte ingick i
deras arbetsbeskrivning. Bearbetning av empirisk data skedde genom
tematisering vilket ledde till att det slutligen definierades tre teman.
Resultat: Studiens resultat visade att det flexibla arbetet oftast upplevdes som positivt.
De sociala relationer som flexibiliteten medförde var den mest framträdande
aspekten som inverkade på motivationen. Det fanns både en drivkraft att vara
social med kollegor på andra avdelningar och en stark lojalitet till sin egen
avdelning. Lojaliteten ledde till att gruppen prioriterades framför det flexibla
arbetet. Det flexibla arbetet ansågs även vara kompetensutvecklande, vilket
påverkade informanternas arbetsmotivation på ett positivt sätt. Resultatet
visade även på att bristen på kompetens var den faktor med störst negativ
inverkan på informanternas arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse och
kunde i vissa fall leda till amotivation. Flexibla arbetsuppgifter som var för
enkelt utformade kunde även de inverka negativt på arbetstillfredsställelsen
och leda till amotivation. De positiva aspekterna av det flexibla arbetet, som
uppgavs av informanterna, skiljde sig överlag inte mellan tillsvidare- och
behovsanställda. Dock kunde de behovsanställdas sätt att arbeta flexibelt, med
långa pass och intensiva växlingar mellan olika avdelningar, ha negativ | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Arbetsmotivation | sv |
dc.subject | Arbetstillfredsställelse | sv |
dc.subject | Flexibelt arbete | sv |
dc.subject | Hotell | sv |
dc.title | FLEXIBILITETENS INVERKAN PÅ ARBETSMOTIVATION OCH ARBETSTILLFREDSSTÄLLELSE - en undersökning på hotellpersonal | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |