Autonomistödjande interventioner i idrottsundervisning - En systematisk översikt
Abstract
Då fysisk aktivitet och motivation avtar i tidig ålder är det viktigt att skolan försöker
motverka detta. En viktig faktor för att detta ska uppnås blir lärarens beteende och interaktion
gentemot eleverna. Därför blir det viktigt att söka svar på frågan kring hur lärarens arbetssätt
bör vara för att uppnå bästa möjliga resultat. Syftet med litteraturstudien är att systematiskt
sammanställa de autonomistödjande interventioner som genomförts i ämnet idrott och hälsa
för att sammanfatta det aktuella kunskapsläget. Litteraturstudien ska även kritiskt granska
vilka följder en intervention får för lärares beteende och elevers behovstillfredsställelse.
Resultatet visade att flertalet av interventionerna kunde påvisa att lärarna fick ett mer
autonomistödjande arbetssätt vilket fick positiva konsekvenser för elevernas
behovstillfredsställelse och även konsekvenser kring deras fysiska aktivitet under och efter
skoltid. Slutsatsen är att autonomistödjande interventioner, för att ändra lärares
undervisningsmetoder inom idrott och hälsa, är fördelaktiga och kan ha en bestående effekt.
Resultatet blir praktiskt användbart för lärare i idrott och hälsa men kan även verka som
inspiration för lärare i övriga ämnen. Då flertalet av de undersökta interventionerna är
utformade på olika sätt bör framtida forskning utveckla en mer standardiserad modell för
autonomistödjande interventioner. Framtida forskning bör även undersöka hur lärare påverkas
av ett mer autonomistödjande arbetssätt.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-11-24Author
Andersson, Carin
Böhm, Jakob
Lövgren, Alexander
Keywords
Motivation
Autonomistöd
Self-determination theory
Idrott och hälsa
Systematisk översikt
Series/Report no.
HT15-02
Language
swe