• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autonomistödjande interventioner i idrottsundervisning - En systematisk översikt

Abstract
Då fysisk aktivitet och motivation avtar i tidig ålder är det viktigt att skolan försöker motverka detta. En viktig faktor för att detta ska uppnås blir lärarens beteende och interaktion gentemot eleverna. Därför blir det viktigt att söka svar på frågan kring hur lärarens arbetssätt bör vara för att uppnå bästa möjliga resultat. Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa de autonomistödjande interventioner som genomförts i ämnet idrott och hälsa för att sammanfatta det aktuella kunskapsläget. Litteraturstudien ska även kritiskt granska vilka följder en intervention får för lärares beteende och elevers behovstillfredsställelse. Resultatet visade att flertalet av interventionerna kunde påvisa att lärarna fick ett mer autonomistödjande arbetssätt vilket fick positiva konsekvenser för elevernas behovstillfredsställelse och även konsekvenser kring deras fysiska aktivitet under och efter skoltid. Slutsatsen är att autonomistödjande interventioner, för att ändra lärares undervisningsmetoder inom idrott och hälsa, är fördelaktiga och kan ha en bestående effekt. Resultatet blir praktiskt användbart för lärare i idrott och hälsa men kan även verka som inspiration för lärare i övriga ämnen. Då flertalet av de undersökta interventionerna är utformade på olika sätt bör framtida forskning utveckla en mer standardiserad modell för autonomistödjande interventioner. Framtida forskning bör även undersöka hur lärare påverkas av ett mer autonomistödjande arbetssätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41126
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_41126_1.pdf (1.283Mb)
Date
2015-11-24
Author
Andersson, Carin
Böhm, Jakob
Lövgren, Alexander
Keywords
Motivation
Autonomistöd
Self-determination theory
Idrott och hälsa
Systematisk översikt
Series/Report no.
HT15-02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV