• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autonomistödjande interventioner i idrottsundervisning - En systematisk översikt

Sammanfattning
Då fysisk aktivitet och motivation avtar i tidig ålder är det viktigt att skolan försöker motverka detta. En viktig faktor för att detta ska uppnås blir lärarens beteende och interaktion gentemot eleverna. Därför blir det viktigt att söka svar på frågan kring hur lärarens arbetssätt bör vara för att uppnå bästa möjliga resultat. Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa de autonomistödjande interventioner som genomförts i ämnet idrott och hälsa för att sammanfatta det aktuella kunskapsläget. Litteraturstudien ska även kritiskt granska vilka följder en intervention får för lärares beteende och elevers behovstillfredsställelse. Resultatet visade att flertalet av interventionerna kunde påvisa att lärarna fick ett mer autonomistödjande arbetssätt vilket fick positiva konsekvenser för elevernas behovstillfredsställelse och även konsekvenser kring deras fysiska aktivitet under och efter skoltid. Slutsatsen är att autonomistödjande interventioner, för att ändra lärares undervisningsmetoder inom idrott och hälsa, är fördelaktiga och kan ha en bestående effekt. Resultatet blir praktiskt användbart för lärare i idrott och hälsa men kan även verka som inspiration för lärare i övriga ämnen. Då flertalet av de undersökta interventionerna är utformade på olika sätt bör framtida forskning utveckla en mer standardiserad modell för autonomistödjande interventioner. Framtida forskning bör även undersöka hur lärare påverkas av ett mer autonomistödjande arbetssätt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41126
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_41126_1.pdf (1.283Mb)
Datum
2015-11-24
Författare
Andersson, Carin
Böhm, Jakob
Lövgren, Alexander
Nyckelord
Motivation
Autonomistöd
Self-determination theory
Idrott och hälsa
Systematisk översikt
Serie/rapportnr.
HT15-02
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV