Show simple item record

dc.contributor.authorForsstrand, Julia
dc.contributor.authorWiig, Lina
dc.date.accessioned2015-11-27T11:42:50Z
dc.date.available2015-11-27T11:42:50Z
dc.date.issued2015-11-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41151
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur några verksamma inom förskolan resonerar om inkludering. Centrala frågeställningar är: • Hur förstås/definieras begreppet inkludering av de verksamma? • Vilka möjligheter till och hinder för inkludering uttrycker de verksamma? • Hur önskar de verksamma att inkluderingen gestaltas? Metod: Studien är kvalitativ och utgår från en hermeneutisk ansats. Vinjetter har använts för att samla in materialet. Informanterna består av verksamma inom förskolan: barnskötare, förskollärare och förskolechefer. De verksamma har fått läsa en vinjett och därefter skriftligt besvarat fem frågeställningar. Materialet har analyserats utifrån specialpedagogiska perspektiv. Resultat: En majoritet av deltagarna menade att inkludering är att alla barn har rätt till förskola utifrån sina behov och förutsättningar. Det var även många som påpekade att barnen ska få sina behov tillgodosedda i gruppen och att verksamheten och miljön ska anpassas efter barnens behov. När det gäller möjligheter och hinder skiljde sig svaren mycket åt. Några såg möjligheter där andra såg hinder. De flesta svaren rörde gruppstorlek, personal, miljö och kunskap. Många av deltagarna såg hinder i barngruppernas storlek. När de medverkande svarade på frågan om hur de önskade att en inkluderande verksamhet skulle se ut skrev de flesta att de ville att barngrupperna skulle minska. Det var några som önskade mer personal med ”rätt” utbildning. Det var även flera som tog upp specialpedagogens roll och belyste handledning och stöd till arbetslaget. Några få önskade att en specialpedagog skulle ta hand om barnet under hela vistelsetiden på förskolan. Deltagarnas svar kunde ses utifrån flera specialpedagogiska perspektiv. De flesta deltagare gav uttryck för en relationell syn på inkludering medan några få gav uttryck för en kategorisk syn. Deltagarnas svar kunde placeras in i det kompensatoriska perspektivet, det kritiska perspektivet och dilemmaperspektivet. Vi upplevde att många gav uttryck för dilemmaperspektivet, då de såg svårigheter att tillgodose barnets behov utifrån rådande omständigheter.
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS33 SPP600sv
dc.subjectInkluderingsv
dc.subjectintegreringsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectförutsättningarsv
dc.subjectbarn i behov av särskilt stödsv
dc.title“Att ingå i en grupp där det finns möjlighet att få sina behov tillgodosedda” - verksammas resonemang om inkludering i förskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record