Genom svårigheter mot stjärnorna Ad astra per aspera En kvalitativ studie av undervisning och stöd, delaktighet samt förslag för bättre organiserad undervisning och stöd
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers upplevelser av undervisning och stöd, delaktig vid utformandet av det stödet samt undervisningen. Jag är även nyfiken på hur eleven vill organisera sin undervisning och stöd på ett annat sätt. Jag har begränsat min studie på fem elever som har stöd/särskilt stöd både i och utanför klassrummet. Frågeställningar som jag vill ha svar på i arbetet är:
1. Hur upplever elever sin undervisning och sitt stöd i dagsläge?
2. Hur delaktig är eleven vid utformandet av undervisningen och stödet?
3. Hur vill eleven organisera sin undervisning och sitt stöd?
Teori: Till grund för studien ligger den livsvärldsfenomenologiska ansatsen. Syftet är att fånga elevers erfarenheter vad gäller fenomenet stöd och undervisning samt delaktighet. Livsvärlden är den värld vi enligt Bengtsson (2005) lever våra liv i. Ansatsen karakteriseras av ett fokus på att försöka ta reda på människors unika erfarenheter, i min studie erfarenhet och upplevelse av stöd och undervisning samt delaktighet.
Metod: För att ta del av en elevs erfarenhet och hur eleven upplever sitt stöd och sin undervisning samt upplevelsen av delaktighet blev det för min del naturligt att intervjua. I studien har en halvstrukturerad kvalitativ intervjuform används. Kvale och Brinkmann (2009) klargör den som en intervju där man har en intervjuguide med förslag på frågor. Temat för intervjuerna har varit fem elevers upplevelser av undervisning och stöd, delaktighet samt organisation av undervisning och stöd. Alla fem elever går på mellanstadiet. Forskningsansatsen är vald i syfte att vidga förståelsen för elevers upplevelser av undervisning och stöd samt delaktighet.
Resultat: Alla fem elever i min studie har ett levande åtgärdsprogram som fungerar som ett instrument för att fånga de i vardagen vilket har gjort att undervisningen och stödet i dagsläget känns meningsfullt. Undervisningen och stödet i dagsläget upplevs som positiv och de är nöjda med undervisningen och stödet som de får. Detta kan ha flera orsaker. En av orsaker kan vara att elever inte har mycket att jämföra med då de bara går på mellanstadiet eller att undervisning och stöd är anpassad för deras nivå. En i studien upplever undervisningen/stödet i klassrummet som trevligare än att vara utanför klassrummet antigen i en liten grupp eller ensam med en pedagog. Respondenter känner sig delvis delaktiga vid utformandet av undervisningen och stödet och menar att den biten beror på läraren. Förslag för bättre organiserad undervisning och stöd ges av alla fem. Vissa förslag är ganska mycket på individnivå att de själva ska förbättras etc. och andra belyser gemenskap och den fysiska och psykiska skolmiljön som en viktig faktor för bättre organiserad undervisning och stöd.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2015-11-27Author
Jansson, Ismira
Keywords
delaktighet
inflytande
livsvärldsfenomenologi
specialpedagog
särskilt stöd
stöd
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT15 IPS40 SPP600
Language
swe