Show simple item record

dc.contributor.authorGadevall, Helen
dc.date.accessioned2015-11-27T13:59:24Z
dc.date.available2015-11-27T13:59:24Z
dc.date.issued2015-11-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41160
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att studera hur pedagoger bemöter och arbetar med elever som befinner sig i en individuell kris. Teori: Studien förankras utifrån det sociokulturella perspektivet och systemteorin som båda utgår från samspelet mellan individer och den sociala kontexten. Man ser till individen som en del av en helhet och ett system. Lärandet skapas i det sociala samspelet i helheten och allt vi lär oss, lär vi oss i det sociala samspelet med andra individer. Metod: Studien bygger på den kvalitativa ansatsen, detta då målet är att nå fram till de olika pedagogernas upplevelser, erfarenheter och individuella tankar kring ämnet. Empirin samlas in med hjälp av kvalitativa intervjuer som är uppbyggda på ett semistrukturerat vis och kommer att utgå från några fasta huvudfrågor som ställs till alla respondenter. Beroende på respondentens svar ges möjligheter till följdfrågor som syftar till att nå djupare i intervjun. Resultat: I studien framkommer det att pedagogers synsätt och bemötande förändras när de arbetar med traumatiserade barn och att denna förändring sätter spår i deras synsätt och bemötande av kommande elever. När ett trauma blir känt blir den utsatta eleven mer synlig för pedagogen och uppmärksammas mer än förut. Studien visar även på att relationen mellan den traumatiserade eleven och klasskamraterna förändras, även relationen mellan den traumatiserade eleven och pedagogen förändras. Studien visar på att pedagogernas eget psykiska mående försämras under den första tiden de arbetar med en traumatiserad elev. Elevens eget mående försämras tydligt efter traumat och elevens måluppfyllelse sjunker tiden närmast traumat.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS24 SPP600sv
dc.subjectSpecialpedagogiksv
dc.subjectkrispedagogiksv
dc.subjecttraumasv
dc.subjectkrisersv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectsociokulturellt perspektivsv
dc.subjectsystemteorisv
dc.subjectpedagogiksv
dc.subjecttraumatiseradsv
dc.subjectelever i svårighetersv
dc.titleTraumatiserade barn i skolan En intervjustudie om pedagogers erfarenheter av synsätt och bemötandesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record