Att anpassa förskolans verksamhet i mötet med barn med problemskapande beteende En intervjustudie med fyra förskollärare
Abstract
Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att vinna kunskap om några förskollärares upplevelser av att möta barn de menar uppvisar ett problemskapande beteende i förskolan samt dessa förskollärares upplevelser av att anpassa förskolan till alla barn.
Teori: Studien har sin grund i den sociokulturella lärandeteorin och utgår från en fenomenologisk ansats då fokus i studien är att ta reda på några förskollärares upplevelser utifrån deras egna perspektiv.
Metod: Det finns en metodologisk mångfald inom den fenomenologiska forskningen men med utgångspunkt från studiens syfte att fånga förskollärares upplevelser har kvalitativa in-tervjuer valts som metod. Fyra förskollärares berättelser ligger till grund för det empiriska insamlandet och intervjuerna, som är av halvstrukturerad karaktär, genomfördes på förskollä-rarnas arbetsplatser.
Resultat: Studiens resultat visar på att förskollärarna betonar vikten av nära och goda relationer med både arbetskamrater och de barn de möter i sina verksamheter, framför allt i mötet med barn med problemskapande beteende. Vidare visar resultatet på att trots att målet i Lpfö 98 rev 2010, att förskolans verksamhet ska anpassas till alla barn, många gånger upplevs ouppnåeligt för dessa förskollärare, finns ändå vilja att sträva mot detta mål. Denna vilja kan kopplas till det känslomässiga engagemang som förskollärarna ger uttryck för i sina berättelser.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2015-11-28Author
Alinder Pesce, Åsa
Keywords
problemskapande beteende
förskolan
anpassning
relationer
fenomenologi
specialpedagogik
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT15 IPS36 SPP600
Language
swe