dc.contributor.author | Emanuelsson, Marianne | |
dc.contributor.author | Olsson, Lotta | |
dc.date.accessioned | 2015-11-28T17:23:59Z | |
dc.date.available | 2015-11-28T17:23:59Z | |
dc.date.issued | 2015-11-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41173 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier, om eleverna uppfattar att de lärt sig något efter att ha arbetat med strukturerad läsförståelseundervisning och om det föreligger några skillnader i uppfattningar mellan svaga och goda läsare.
Teori: Studien bottnar i teoretikerna Piaget och Vygotskijs teorier. Här utgör elevens erfarenheter i form av kommunikation och handling grunden för lärande. Utgångspunkten har också varit en interaktiv syn på läsförståelse.
Metod: Studien har en kvalitativ ansats som utgår från fenomenografin. Empiri har samlats in genom tester och intervjuer av elever i årskurs 4. Testresultaten har sedan legat till grund för om informanten kategoriserats som svag eller god läsare. Sex svaga och fem goda läsare har sedan intervjuats utifrån en semistrukturerad intervju med målet att komma nära elevernas uppfattningar kring läsförståelse.
Resultat: Resultatet i studien visar att det finns informanter som uppger uppfattningar om användandet av en eller flera lässtrategier i intervjuerna. Vad gäller lärande så finns det de informanter som uppfattar att de lärt sig, de som menar att de inte lärt sig och de informanter som inte vet. Vid en jämförelse av informanternas uppfattningar framkommer att de informanter som har en god läsförståelse uttrycker att de i hög grad använder en specifik läsförståelsestrategi när de läser, men att vilken strategi de fokuserar på varierar. De informanter som har god avkodning uttrycker en blandning av uppfattningar precis som de informanter som har en svag avkodning. Informanter med svag läsförståelse uppger ofta flera olika strategier. Jämför man uppfattningar om lärande så uttrycker informanter som är goda avkodare och informanter som har god läsförståelse att de har lärt sig. Samtidigt uttrycker de svaga avkodarna och de informanterna som har svag läsförståelse i studien att de inte har lärt sig något eller inte vet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT15 IPS27 SLP600 | sv |
dc.subject | läsförståelsestrategier | sv |
dc.subject | läsning | sv |
dc.subject | läsförståelse | sv |
dc.title | ”Jag gillar konstnären och jag gillar att måla” En undersökning av elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |