dc.contributor.author | Hermansson, Annika | |
dc.contributor.author | Lindqvist, Eva | |
dc.date.accessioned | 2015-11-28T17:28:46Z | |
dc.date.available | 2015-11-28T17:28:46Z | |
dc.date.issued | 2015-11-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41174 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med studien var att undersöka hur vårdnadshavare upplevde, identifierade och beskrev processen angående övergång från grundskola till grundsärskola, dels ur deras barns men även ur deras eget perspektiv.
Metod:
Vi använde oss av en kvalitativ forskningsintervju bestående av halvstrukturerade intervju-frågor som gav möjlighet att ställa följdfrågor i syfte att få fatt på hur vårdnadshavare beskrev sina barns övergång från grundskola till grundsärskola. Kunskapen producerades i det sociala samspelet mellan oss som intervjuare och respondenterna. Datainsamling och analys lade tonvikten på ord och deras innebörd.
Teori:
Eftersom vi ville förstå och tolka respondenternas olika upplevelser, snarare än att söka efter en sanning, valde vi en hermeneutisk ansats för vår studie. Tolkningarna syftade till att ge möj¬¬lighet att förstå den undersökta gruppens livsvärldar. Genom att vi använde vår egen värld eller horisont som utgångs¬punkt i mötet med respondenterna och deras världar, konfronterades våra olika världar och vi fick nya horisonter att förhålla oss till och skapade på så vis nya kunskaper.
Resultat:
Alla respondenters barn började sin skolgång i grundskolan men till följd av utvecklingsstörning hade de svårigheter att följa den ordinarie undervisningen i grundskolan. Efter utredningar som visat på utvecklingsstörning gjorde de en övergång från grundskola till grundsärskola, men fick sin undervisning utifrån grundsärskolans kursplan som integrerade i sin ordinarie klass. Integreringen visade sig fungera bäst under de tidigare skolåren både när det gällde kunskapsutveckling och social utveckling hos eleverna. Så småningom tog vårdnadshavarna beslut om att låta barnen byta till grundsärskoleklass. Detta beslut föranleddes av olika långa bearbetningsprocesser hos vårdnadshavarna och visade att för dessa elever låg visionen om en inkluderande skola långt bort. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT15 IPS28 SLP600 | sv |
dc.subject | Utvecklingsstörning | sv |
dc.subject | kunskapsutveckling | sv |
dc.subject | integrering/inkludering | sv |
dc.subject | samverkan | sv |
dc.subject | övergång från grundskola till grundsärskola | sv |
dc.title | Övergången från grundskola till grundsärskola Vårdnadshavare till sex barn berättar | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |