DEN MODERNA HAMBURGAREN - En studie om facilitering som verktyg i organisationsutveckling
Abstract
Syftet med uppsatsen är att belysa hur verktyget facilitering har implementerats
och använts i en organisation samt att redogöra för verktygets betydelse för
organisationens utveckling.
Teori: Valda teorier och den tidigare forskningen behandlar bland annat forskning som
rör processkonsulten, en roll som kan liknas med en facilitator. De rör även
organisationsutveckling, hur organisationer tänker och agerar samt hur
lärandeprocesser ser ut.
Metod: Uppsatsens metod var att utföra kvalitativa intervjuer. Urvalet innehåller fem
personer, en från Lorensbergs och fyra från SKF där samtliga har höga
positioner inom sin organisation. Respondenterna från SKF är anonyma medan
Lorensbergs inte är det, alla intervjuer är ordagrant transkriberade. Fokus var att
försöka identifiera områden och teman med hjälp av litteraturen och den tidigare
forskningen.
Resultat: Studien visar att respondenternas och litteraturens förklaring av facilitering är i
enlighet med processkonsulten. Lorensbergs implementerar verktyget i SKF
under ett utbildningsprogram på fyra veckor där deltagarna själva får prova sig
fram och lär sig på så sätt hur verktyget bör användas. Att Lorensbergs lever
som dem lär är också en faktor för att respondenterna ska få större förståelse.
SKF applicerar verktyget i sin egen organisation genom att skapa nya
utbildningsprogram, som dem själva leder. Verktyget har fått en stor betydelse
inom organisationen och dess utveckling, vissa har till och med erhållit
benämningen facilitator i sin arbetsbeskrivning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-12-01Author
Wålstedt, Nina
Keywords
dubbelloop-lärande
facilitering
implementering
kommunikation
komplexa adaptiva system
lärande organisation
organisationsutveckling
Language
swe