Läraryrkets status och arbetsvillkor - en sociologisk studie av lärares uppfattningar av sitt yrke utifrån två sociala kontexter.
Sammanfattning
Bakgrund: Likvärdigheten i de svenska skolorna har minskat till följd av bland annat
politiska reformer. De skilda villkor som råder för elever i olika skolor är ett
uppmärksammat fenomen. Denna uppsats belyser istället hur den segregerade skolan
kan påverka status och arbetsvillkor för lärare verksamma i skolor med olika
elevrekrytering.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur lärare på en innerstadsrespektive en förortsskola uppfattar sitt yrke, sina arbetsvillkor och yrkesstatus.
Uppsatsens konkreta frågeställningar är:
1. Hur uppfattar lärarna sitt yrke/uppdrag? Vad motiverar dem i deras arbete?
2. Hur uppfattar de arbetsvillkoren på den egna skolan? Hur påverkas
verksamheten av elevrekryteringen?
3. Hur upplever lärarna att deras arbete värderas i samhället (av elever,
föräldrar, vänner och allmänheten.)?
Metod: Strukturerad intervjumetod valdes för denna uppsats. Intervjupersonerna är strategiskt valda med tanke på uppsatsens syfte och frågeställningar. Valet genererade ett material som uppsatsens resultat och
slutdiskussion baseras på.
Resultat: De intervjuade lärarnas uppfattningar om yrket skiljer sig åt, vilket
kan förstås mot bakgrund av att de arbetar på skolor med skilda
socioekonomiska strukturer. Detta påverkar lärarnas uppfattningar om
läraruppdraget, arbetsvillkoren och motivationen till en fortsättning inom
yrket och. Yrkesstatusen för lärarna skiljer sig i vissa hänseenden åt men
förenas i andra.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-12-03Författare
Bengtsson, Emil
Nyckelord
Läraryrke
stigmatisering
skolreformer
elevrekrytering
yrkesidentitet
yrkesstatus
arbetsvillkor
Språk
swe