HUR UTBRÄNDHET KAN FÖREBYGGAS BLAND SJUKSKÖTERSKOR PÅ VÅRDAVDELNING. En litteraturstudie av interventioner
Abstract
Bakgrund: Utbrändhet är ett mångdimensionellt begrepp som bland annat innefattar emotionell utmattning, förlust av empati och en upplevd försämring av individens arbetssituation. Utbrändhet innebär att individen är dränerad på energi till följd av långvarig utmattning som framkommit på grund av stress som pågått under en längre tid. Utbrändhet är vanligt förekommande bland sjuksköterskor inom hälso- och sjukvården såväl nationellt som globalt. Detta resulterar i en försämrad arbetskapacitet hos sjuksköterskor och kostsamma sjukskrivningar för samhället. Syfte: Att undersöka vilka interventioner som kan användas för att förebygga utbrändhet bland sjuksköterskor på vårdavdelning. Metod: En systematisk litteraturstudie av vetenskapliga artiklar där sju stycken är av kvantitativ sort, två av kvalitativ och två med både kvantitativ och kvalitativ ansats. Resultat: I flera av de kvantitativa interventionsstudierna visar resultaten på minskade nivåer av utbrändhet. Effekten varierar dock mellan studierna och ett fåtal interventioner har inte fått de resultat som artikelförfattarna hoppats på. De kvalitativa resultaten påvisar att upplevelserna av interventionerna varit mestadels positiva. Sjuksköterskorna upplevde bland annat att de fick bättre fokus på sina arbetsuppgifter och att de kunde vara mer närvarande i mötet med sina patienter. Vidare uppdagades även hinder i form av emotionella och organisatoriska svårigheter. Slutsats: Även om lovande resultat återfinns i såväl de kvantitativa som de kvalitativa studierna är det svårt att avgöra vilka interventioner som fungerar bäst på grund av de varierande effekterna av resultaten i de kvantitativa interventionsstudierna. Potentiellt kan en kombination av flera interventioner vara det mest vägvinnande alternativet för att förebygga utbrändhet på vårdavdelningssjuksköterskor. Det krävs vidare forskning för att kunna kartlägga vilka interventioner som är effektivast för att förebygga utbrändheten bland sjuksköterskor verksamma på en vårdavdelning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-12-03Author
Andersson, Jesper
Ekdahl, Manne
Keywords
Burnout
Intervention
Stress
Mindfulness
Nurse
Language
swe