"Samma gamla trasor" Gymnasieungdomars tankar kring konsumtion, identitet och inkludering/exkludering i skolan
Abstract
Bakgrund: Tyngdpunkten har gått från produktion till konsumtion i det svenska
samhället. Hur har detta påverkat oss som människor och interaktiva varelser? På
många sätt tycks vi använda konsumtion som ett sätt att markera identitet och
grupptillhörighet. Vi använder yttre attribut för att betona de delar av identiteten vi
sätter främst. Genom att göra detta särskiljer vi oss också från varandra och skapar på så vis grupper i samhället.
Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om hur gymnasieungdomar själva ser på
och förhåller sig till konsumtion, och vilka eventuella effekter det kan ha för
inkludering och exkludering i skolan.
Metod: Studien är baserad på kvalitativa intervjuer. Intervjupersonerna består av tre
pojkar och tre flickor som alla, vid intervjutillfällena, gick sitt sista år på
naturvetenskaplig eller teknisk linje på gymnasiet.
Resultat: De svar som ungdomarna gav bekräftade till viss del de teorier om det
föränderliga konsumtionssamhället som lyfts i studien. Ungdomarna betraktade ofta
sin shopping som något lustbetonat, och det fanns ett tydligt drag av att vilja förnya
sig kontinueligt för att undvika en känsla av att känna sig ouppdaterad, samt för att
testa på olika stilar. De egna skolorna uppfattade de som accepterande och
avslappnade, men ansåg att det på andra skolor fanns ett starkare tryck på eleverna att följa majoritetstrender. Trots en accepterande kultur på de egna skolorna lyftes ändå tankar och åsikter om att den som avviker från normen behöver ha ett starkt subjekt och ett gott självförtroende för att klara av detta. En sådan person bör vara beredd på kommentarer och blickar från omgivningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-12-03Author
Bergsten, Karin
Keywords
Konsumtion
identitet
inkludering
exkludering
skola
Language
swe