Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Linus
dc.contributor.authorSahlberg, Caroline
dc.date.accessioned2015-12-03T14:37:58Z
dc.date.available2015-12-03T14:37:58Z
dc.date.issued2015-12-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41264
dc.description.abstractNär ambulanspersonal står inför händelser där de arbetat under extremt påfrestande situationer går de knappast ifrån arbetet opåverkade av händelserna. Hur de efter ett sådant uppdrag hanterar sina känslor och upplevelser kommer att påverka deras välmående och yrkesroll samt patientsäkerheten. Misslyckas individen med att använda gynnsamma copingstrategier efter en Personal Disturbing Incident, ökar risken för utveckling av stress och symtom, relaterade till post traumatiskt stresssyndrom. Ambulanspersonalen har genom sin utbildning den teoretiska specialistkompetens som behövs för att möta olika typer av situationer, de är dock inte immuna emot att känna och själva uppleva vissa situationer som traumatiska och känslomässigt påfrestande. Syftet med uppsatsen är att undersöka om det finns copingstrategier som är gynnsamma för ambulanspersonal vad det gäller att minska risken för stress och symtom relaterade till post traumatiskt stresssyndrom efter en upplevd Personal Disturbing Incident. Uppsatsen genomfördes genom en systematisk litteraturstudie där 10 stycken vetenskapliga artiklar, nio kvantitativa och en kvalitativ, ligger till grund för resultatet. I analysen identifierade författarna fem huvudteman och nio stycken underteman. Resultatet visar att prevalensen av symtom relaterade till stress och symtom är hög bland ambulanspersonal, samt att det finns gynnsamma och direkt skadliga copingstrategier. Slutsatsen är att de uppdrag som involverar barn, kollegor eller då man har en personlig koppling till de drabbade, är de situationer vilka är mest förekommande som en Personal Disturbing Incident. Enligt resultatet finns det strategier vilka benämns som väldigt gynnsamma gällande coping och även copingstrategier vilka ses som direkt skadliga. Genom att bemästra känslomässigt påfrestande situationer med hjälp av copingstrategier och därigenom förebygga symtom relaterade till stress och post traumatiskt stressyndrom, torde patientsäkerheten främjas.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectCopingstrategiersv
dc.subjectambulanspersonalsv
dc.subjectstresssv
dc.subjectPTSDsv
dc.subjectpatientsäkerhetsv
dc.titleCOPINGSTRATEGIER FÖR AMBULANSPERSONAL. STRESS OCH PTSD- RELATERADE SYMTOMsv
dc.title.alternativeCopingstrategies for EMS-personell. Stress and PTSD-related symptomssv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record