Mångkultur, vad, när, hur? En kvalitativ studie om pedagogens uppfattningkring mångkultur och mångkulturellt arbete i skolan.
Sammanfattning
En av skolans viktigaste uppgifter är att stimulera lusten till det livslånga lärandet. Skolan är en mötesplats där individer från hela samhället möts och sätts samman. Sverige är idag ett mångkulturellt land, pedagoger möter varje dag elever med olika kulturer, bakgrunder, samhällsklasser, erfarenheter och upplevelser. Skolan är därför i allra högst grad en mångkulturell plats. Pedagogens kognitiva förmåga att kunna förstå och hantera olika möten med elever är av yttersta vikt för att få en fungerande skola. Tidigare forskning visar på en problematik med införandet av mångkulturellt arbete i skolan, samt att det råder delade meningar om vad fenomenet mångkultur innebär. (SOU 1996:143)
Min studie har som syfte att undersöka fenomenet mångkultur i skolan och titta närmare på hur pedagoger upplever mångkultur och mångkulturellt arbete i skolverksamheten. Frågeställningarna i studien lyder; Vilka uppfattningar uttrycker pedagogerna om fenomenet mångkultur? Hur upplever pedagoger att mångkultur behandlas i skolverksamheten? En kvalitativ metod har används, där uppsatsen empiri består av samtalsintervjuer med fem pedagoger som är verksamma på samma skola. Teoretiskt ramverk i studien utgörs av det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning och definition av fenomenet mångkultur. Resultaten i studien visar att pedagogernas uppfattningar om mångkultur är spridd och tar sig i uttryck flera olika former. Mångkultursarbetet i skolan saknar tydliga arbetsstrukturer och tydlig förankring i verksamheten, men pedagogerna själva upplever att de jobbar med mångkultur genom att lyfta individen, tolerans och allas lika rättigheter, samt att det är möjligt att jobba mångkulturellt i den egna undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-12-03Författare
Eklund, Johanna
Nyckelord
Mångkultur
skola
pedagog
mångkulturell undervisning
värdegrund
Språk
swe