Återvändarna - en studie om val av skola.
Abstract
Bakgrund: Forskning visar att elever i storstädernas förorter påverkas av den
negativa uppfattning som finns av deras område. Det relationella samspelet som finns
mellan förorten och innerstaden, tillsammans med det fria skolvalet, är en orsak till varför att många elever söker sig ifrån skolan i sitt bostadsområde till förmån för de mer attraktiva innerstadsskolorna. Mötet med innerstadsskolan blir för många ett synliggörande av gränser mellan elever från olika stadsdelar vilket i förlängningen
resulterar i ett upplevt utanförskap. Detta får många elever att återvända till skolan i
sin stadsdel. Syfte: Syftet med denna studie är att med hänvisning till återvändarfenomenet försöka kartlägga på vilket sätt skolan bidrar till klyftor och den sociala uppdelningen mellan
elever från olika stadsdelar som finns.
Metod och teoretisk utgångspunkt: Empirin bygger på en intervjustudie där intervjuer har genomförts med gymnasielever i en socialt utsatt förort som valt att gå på en skola i innerstaden för att sedan välja att söka sig tillbaka till skolan i deras
stadsdel. Intervjustudien är utformad enligt den s.k. halvstrukturerade
livsvärldsintervjun med teman i fokus. Studiens teoretiska utgångspunkt är hämtad
från sociologen Pierre Bourdieus teorier.
Resultat: Resultatet visar att de val av skolor informanterna gjort inte sker i ett
tomrum. Svaren från informanterna visar att vänner, rykten och deras egen
uppfattning om området som olika skolor ligger i påverkar deras val. Valet att
återvända grundar sig många gånger på ett känslomässigt tillstånd där valet bottnar i
en känsla av att vara på ”fel” plats, tillsammans med ett uteblivet erkännande från och opersonlig kontakt med lärarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-12-03Author
Nilsson, Filip
Keywords
återvändarfenomenet
stigmatisering
kapital
habitus
Bourdieu
Language
swe