Show simple item record

dc.contributor.authorMunkhammar, Malin
dc.date.accessioned2015-12-04T14:14:29Z
dc.date.available2015-12-04T14:14:29Z
dc.date.issued2015-12-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41284
dc.description.abstractSyfte: Syftet med uppsatsen är att lyfta och undersöka hur och varför några speciallärare i särskolan utvecklar förtroendefulla relationer till sina elever och om speciallärarna upplever att detta kan bidra till att utmana särskoleeleverna kunskapsmässigt. Slutligen är det intressant att utforska hur speciallärarna resonerar beträffande särskolans kritiserade omsorgsfokus i förhållande till ovanstående. Frågeställningar som uppsatsen kommer att försöka besvara är följande: * Vilken betydelse anser de intervjuade speciallärarna att en förtroendefull relation mellan lärare och elev i särskolan har och hur menar de att den förtroendefulla relationen visar sig i deras undervisningspraxis? * Vad betyder den förtroendefulla relationen för elevernas möjligheter till lärande och kunskapsutveckling enligt de intervjuade speciallärarna? * Hur resonerar de intervjuade speciallärarna om särskolans kunskapsuppdrag och kritiken om särskolans omsorgsfokus i förhållande till den förtroendefulla relationen mellan lärare och elev? Teori: Uppsatsen utgår från en livsvärldsfenomenologisk ansats. De livsvärldsfenome-nolo¬giska begreppen används som stöd för att tolka empirin. Den hermeneutiska cirkeln fungerar som en modell i resultatanalysen. Den förtroendefulla relationen mellan speciallärare och elever i särskolan belyses i uppsatsen i ett salutogent (Antonovsky, 2005) ljus. Dilemmaperspektivet (Nilholm, 2005) är aktuellt i uppsatsen angående förhållandet mellan omsorgsfokus och kunskapsutveckling i särskolan. Metod: En kvalitativ livsvärldsintervju enligt Kvale (1997) har använts för att åskådliggöra de sex speciallärarnas uppfattningar. Praxistriangelns (Handal & Lauvås, 2001) tre nivåer var utgångspunkt till intervjufrågorna. Resultat: Den förtroendefulla relationen mellan elev och lärare i särskolan är direkt avgörande för kunskapsutvecklingen hos eleverna, enligt resultatanalysen. Dilemmat mellan omsorg och kunskap i särskolan ifrågasätts till viss del utifrån att speciallärarna ser en nödvändighet att utveckla förtroendefulla relationer till sina elever. Speciallärarna i studien strävar mot att uppfatta vilka eleverna är och hur deras värld ser ut för att slutligen kunna utmana eleverna kunskapsmässigt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS38 LLU600sv
dc.subjectFörtroendefulla relationersv
dc.subjectsärskolasv
dc.subjectlivsvärldsv
dc.subjectsalutogentsv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectpraxistriangelnsv
dc.subjectdilemmaperspektivsv
dc.titleFörtroendefulla relationer i särskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record