Show simple item record

dc.contributor.authorMalmström, Henny
dc.date.accessioned2015-12-04T15:03:49Z
dc.date.available2015-12-04T15:03:49Z
dc.date.issued2015-12-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41285
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att undersöka elevassistentens uppfattning av sin roll och dess betydelse för elevens lärande och interaktion inom grundskolan. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där delaktighet och lärande är utgångspunkt. Studiens forskningsintresse kan beskrivas i termer som att försöka tolka och förstå hur elevassistenter uppfattar vad som främjar respektive hindrar interaktion och lärande bland elever i behov av stöd. Metod: Arbetet är inspirerat av fenomenografin som studerar variationer av uppfattningar hos människor. Datainsamlingen är gjord med hjälp av 6 kvalitativa intervjuer med elevassistenter verksamma inom grundskolan i en kommun i Sverige. Intervjuerna har spelats in, transkriberats, analyserats och utmynnat i olika beskrivningskategorier som representerar elevassistenternas uppfattningar. Resultat: För elevassistenterna är det en avvägning vilken strategi eller metod man använder för att stödja eleven i dess interaktion och lärande. Att förändra miljön, medvetandegöra eleven, planera och anpassa liksom att ta ett steg tillbaka sågs som positivt för interaktion och lärande av elevassistenterna. Som svårigheter sågs eleven själv, klasskompisars attityd, stora grupper elever och närvaron av elevassistent. Elevassistenternas roll handlade i de flesta fall om att främst stödja eleven under lektionstid.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS45 SPP600sv
dc.subjectElevassistentsv
dc.subjectgrundskolansv
dc.subjectelev i behov av stödsv
dc.subjectinteraktionsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectfenomenografisv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.titleEn hjälpande hand En studie om elevassistenters tankar kring yrkesrollens betydelse för interaktion och lärandesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record