Att bli lärare: En kvalitativ studie av sex nyutexaminerade lärares första tid som yrkesverksamma.
Sammanfattning
Bakgrund: Forskning om nyutexaminerade lärares situation visar att för många är
den första tiden tuff, stressig och att de upplever tidsbrist samt har en hög arbetsbelastning. Denna forskning visar även att situationen kan se väldigt annorlunda ut för dessa lärare beroende på vad för typ av organisation de kommer ut till, vilket stöd de får av mentorn samt hur deras anställning ser ut. I Göteborg har lärare med examen för att undervisa äldre åldrar och på gymnasiet, med humanioraämnen i sin behörighet, svårt att få tillsvidareanställningar efter avlagd examen. Denna studie försöker att undersöka hur några av dessa lärare upplever sin situation och analysera deras svar utifrån tidigare forskning inom ämnet.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka nyutexaminerade lärares syn på sin arbetssituation utifrån deras förväntningar på yrket, känslor kring kollegial samhörighet, mentorskap samt utifrån deras anställningstyper.
Metod: Jag använde mig av en kvalitativ forskningsansats med intervjumetod som
grund, då det är den typ av metod som passar syftet bäst. Informanterna utgjordes av strategiskt valda personer, som även de valts utifrån uppsatsen syfte. Denna metod
och detta urval genererade ett material vilket uppsatsens resultat, analys och diskussion baseras på.
Resultat: Informanterna kände alla att de inte var förberedda för den arbetssituation
de mötte. De fick även olika mycket stöd från organisationen och mentorerna vilket
påverkade hur trygga de kände sig i sin yrkesroll. Resultaten visade även att lärarnas
anställningstrygghet påverkar hur de upplever sin arbetssituation.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-12-07Författare
Vikengren, Axel
Nyckelord
Nyutexaminerade lärare
lärare
mentorskap
anställningsotrygghet
Språk
swe