Skolfaktorers fårhållande till betyg. En jämförelse mellan halländska grannkommuner.
Sammanfattning
Bakgrund: Denna undersökning studerar samband mellan skolfaktorer och betyg. Förståelsen för hur dessa hänger samman i skolan är inte bara ett vetenskapligt dilemma utan även ett samhälleligt problem. Ett samband mellan tillgången på skolfaktorer och betyg strider mot kravet på likvärdighet i den svenska utbildningen.
Syfte: Syftet med studien är att jämföra skillnader i betyg mellan relativt lika grannkommuner i förhållande till tillgången på specifika skolfaktorer. Studien ämnar även säga vad en samvariation mellan betyg och skolfaktorer skulle betyda för synen på skolan.
Metod: Studien använder sig av en jämförande ”Most similar systems” design och riktar sig mot de två mycket lika kommunerna Varberg och Falkenberg för att få en hög generaliserbarhet.
Resultat: Resultatet av undersökningen pekar på att det finns samvariation mellan skolfaktorer och betyg. Teorier och forskning på området som menar att skolfaktorerna har betydelse för betyg får således stöd av denna studie. Med funna samvariation som stöd visar studien att det finns anledning att tro att det kan finas problem med den svenska utbildningens likvärdighet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-12-07Författare
Bengtsson, Simon
Nyckelord
Skolfaktorer
Halland
betyg
Språk
swe