• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Miljöundervisningen och styrdokumenten En läroboksanalys av gymnasieläroböcker i samhällskunskap 1971-2012 och deras följsamhet gentemot styrdokumentens miljöundervisningsdirektiv

Sammanfattning
Bakgrund: Forskningen om miljöundervisningen har påvisat tre olika traditioner, som från 1960-talet till idag avlöst varandra, även om det också förekommer en viss överlappning. Forskarna menar att styrdokumenten varit med och initierat dessa traditioner genom sina miljöundervisningsdirektiv. Styrdokumenten är en ramfaktor som bör spela en stor roll för hur miljöundervisningen faller ut. En annan faktor som påverkar utfallet, är läroböckerna och i vilken mån som de följer styrdokumenten. Då det inte bedrivits någon forskning som undersökt samhällskunskapsböckers följsamhet gentemot miljöundervisningsdirektiven i styrdokumenten, utgående från det långa perspektivet, så finns här en kunskapslucka att fylla. Syfte: Syftet är att undersöka i vilken utsträckning som ett urval av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet, från 1970-talet till nutid, följer direktiven i styrdokumenten när det gäller miljöundervisningen. Detta operationaliseras med följande frågeställningar: 1. Vilka av de typiska egenskaperna, för de olika miljöundervisningstraditionerna, går att hitta i ett urval av samhällskunskapsböcker för gymnasiet under perioden 1971-2012? 2. Vilket sammanlagt omfång har miljöunderviningen och de olika traditionerna i de valda läroböckerna? Metod: Kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys på tio stycken läroböcker. Resultat: Både vad det gäller sakinnehåll och omfång så förevisar läroböckerna stora variationer i förhållande till varandra och mot miljöundervisningsdirektiven i styrdokumenten. Det är särskilt tydligt att flera av de undersökta läroböckerna från 1996 – 2012 har svårigheter att uppfylla styrdokumentens krav, inte minst genom att de domineras av ett innehåll som representerar en gammal och icke längre auktoriserad miljöundervisningstradition.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41294
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
Fil(er)
gupea_2077_41294_1.pdf (414.9Kb)
Datum
2015-12-07
Författare
Jacobsson, Nils
Nyckelord
Läroboksanalys
miljöundervisningstraditioner
samhällskunskap
styrdokument
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV