• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läraren och demokratiuppdraget - en kartläggande studie.

Abstract
Bakgrund: Den svenska skolan har målen att både förse elever med kunskap men också utbilda dem till ansvarskännande demokratiska medborgare. Målen kallas ofta kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget och tidigare forskning anser att de konkurrerar med varandra om tid och resurser i skolans praktik. Det finns mycket forskning som pekar på hur lärare kan och bör göra för att genomföra sina uppdrag men färre undersökningar om hur lärare faktiskt gör. Där utgör föreliggande studie ett bidrag. Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur blivande samhällslärare tolkar och ämnar arbeta för att genomföra skolans demokratiuppdrag. Studien är en kartläggande fallstudie där jag utifrån svaren från fokusgruppsintervjuer med blivande samhällslärare samt tidigare forskning diskuterar olika områden och kategorier av tillvägagångssätt vad gäller genomförande av demokratiarbete i skolan. Kategorierna kommer att kunna vara användbara som utgångspunkter i vidare forskning om hur lärare genomför skolans demokratiuppdrag. Studien utgår från frågeställningarna: Hur tolkar blivande samhällslärare demokratiuppdraget? Hur ämnar blivande samhällslärare arbeta för att genomföra demokratiuppdraget? Metod: För att besvara frågeställningarna valde jag att genomföra kvalitativa fokusgruppsintervjuer, då kvalitativa metoder är bra att använda när man intresserar sig för hur människor uppfattar sin värld och omvärld. Materialet utgörs av det transkriberade innehållet från tre fokusgruppsdiskussioner med sammanlagt tio blivande samhällskunskapslärare. Analysen utgick från en variant av s k grounded theory. Resultat: Studien utmynnar i ett antal kategorier som kan vara intressanta att undersöka i vidare forskning på området: demokratisyner och det flerdimensionella demokratiuppdraget, demokratiska kunskaper och kompetenser, anpassning av undervisning samt elevaktiva arbetssätt och autentiska situationer, vilka i studien kopplas till tidigare forskning för att visa deras relevans.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41301
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_41301_1.pdf (190.6Kb)
Date
2015-12-08
Author
Hansson, Fredrik
Keywords
Demokratiuppdraget
demokratisyn
fokusgrupper
lärarens roll
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV