Skolpolitik. Lika i kommun och stat?
Sammanfattning
Bakgrund: Skolpolitiken har på senare år intensifierats allt mer och skolfrågorna har blivit heta valfrågor, inom så väl riksdagsvalet och kommunvalet. Samma partier ställer upp i de olika valen, men betyder det att de vill samma sak med skolan?
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka om det finns ideologiska diskrepanser inom skolpolitiken mellan ett riksdagsparti och dess kommunala avdelning mer specifikt analyseras och jämförs Socialdemokraternas skolpolitik på riksnivå med den på lokalnivå.
Metod: Socialdemokraterna har valts för att de är Sveriges största parti och har därmed ett stort inflytande i den förda politiken. Socialdemokraterna i Göteborg har valts till kommunalpolitisk avdelning då Göteborg kan ses som ett kritiskt fall med gynnsamma omständigheter. Med hjälp av idealtyper för socialism och liberalism görs en kvalitativ textanalys på de två nivåernas partiprogram. Dessa analyser jämförs sedan med varandra för att se om det finns skillnader mellan nivåerna.
Resultat: Jämförelsen visar att det finns ideologiska diskrepanser i den skolpolitik som förs av Socialdemokraterna på riksnivå och den som förs av dess göteborgska avdelning. Framförallt när det gäller vad skolan ska göra och vem som bestämmer över skolan. Den kommunalpolitiska nivån tenderar att domineras av den liberala idealtypen medan riksnivån domineras av den socialistiska idealtypen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-12-08Författare
Lundberg, Joakim
Nyckelord
skolpolitik
partiideologi
idealtyper
kommunalpolitik
Socialdemokraterna
Språk
swe