Statlig ideologiproduktion eller uppfyllande av läroplanen. En idéanalys av sponsrade läromedel från myndigheter.
Sammanfattning
Bakgrund: Såväl producerande av, innehållet i och användandet av sponsrade
läromedel är tämligen outforskat. Tidigare forskning tyder på att kvalitén i läromedlen
inte är tillräcklig för att på egen hand uppfylla läro- och kursplaners krav. Fenomenet sponsrade läromedel från myndigheter har tidigare ej behandlats.
Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur innehåll i läromedel från myndigheter
framställs samt i vilken utsträckning innehållet som förmedlas är i linje med
läroplanen.
Metod: En idéanalys genomförs på sponsrade läromedel från tre myndigheter.
Idéanalysen består i en beskrivande och en bedömande del. Ramverket för analysen är
hämtad från Agneta Bronäs och Niklas Ammerts modeller för undersökande av
pedagogisk text, och fokuserar på textens komposition och uttrycksform.
Resultat: Studien bekräftar tidigare undersökningars bild av sponsrade läromedel i det att det finns brister i såväl innehåll som framställning. Flera perspektiv saknas och framställningarna är dominerande monologiska dvs. att en röst slår fast en förklaring som ger lite plats för eget meningsskapande och reflektion för eleven. Delar av resultatet pekar på att normativa yttranden utan stöd i läroplanen förekommer i läromedlen. Resultatet är inte tillräckligt för att slå fast att läromedlen i sin helhet är fall av statlig ideologiproduktion även om delar av innehållet pekar på det.
Undersökningen belyser ett fenomen som bör ges mer uppmärksamhet inomvetenskapligt såväl som i samhällsdebatten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-12-08Författare
Brisman, Anton
Nyckelord
sponsrade läromedel
statlig ideologiproduktion
myndighetsutövning
läroplan
Språk
swe