• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De lever loppan! De har diskotek!" En kritisk diskursanalys av lärares sätt att resonera kring sina elever på handels- och administrationsprogrammet.

Abstract
Bakgrund: Elever på yrkesförberedande gymnasieprogram får, på grund av den nya kurs- och läroplanen, allt svårare att ta sig vidare till högre studier. Detta gör att det finns stor risk att elever blir klassmässigt predestinerade där föräldrars bakgrunder oundvikligt kommer att kategorisera in människor i olika fack. Lärare har därmed en viktig roll i att försöka överbrygga de eventuella problem som kan uppstå när det blir tydliga klassmässiga skillnader mellan elever på olika program och mellan skolor. Särskilt när läroplaner ofta är utformade efter medelklassens behov. Syfte: Syftet med denna studie är att synliggöra lärares resonemang kring klasskillnader och hur de hanterar dessa skillnader i det dagliga praktiska arbetet. Metod: En kvalitativ studie bestående av intervjuer med fyra lärare på tre olika gymnasieskolor i Göteborg med omnejd. Samtliga lärare undervisar på handels- och administrationsprogrammet. Som analysmetod har kritisk diskursanalys valt som ett sätt att tydliggöra hur lärares resonemang bär på klassmässiga strukturer. Resultat: Lärarna finner det svårt att relatera till sina elever och beskriver dem med ord som slöa, oambitiösa och utan visioner i livet. Lärarna väljer ofta att jämföra eleverna med andra kapitalstarka elever på t.ex. samhällsvetarprogrammet, elever som beskrivs med ord som polariserar de egenskaper som handels- och administrationsprogrammets elever tillskrivs. Handelselevernas kapital värdesätts inte lika högt som de på högskoleförberedande program. Lärarnas resonemang kring handelseleverna riskerar således att stämpla dem med nedvärderande egenskaper vilket kan få negativa konsekvenser för dessa elevers självbild och självförverkligande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41322
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
View/Open
gupea_2077_41322_1.pdf (310.0Kb)
Date
2015-12-09
Author
Ström, Pontus
Keywords
Klass
Bourdieu
Kritisk diskursanalys
Handels- och administrationsprogrammet
Yrkesförberedande gymnasieprogram
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV