Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Elin
dc.date.accessioned2015-12-09T14:23:55Z
dc.date.available2015-12-09T14:23:55Z
dc.date.issued2015-12-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41323
dc.description.abstractBakgrund: Internetfenomenet selfies utgör ett vardagligt inslag i ungdomars liv, främst bland unga tjejer. Forskning har visat att användandet av selfies leder till upprätthållandet av genusstrukturer, annan forskning visar att selfies är en viktig aspekt för ungdomars identitetsskapande. Forskning om selfies har dock ej skett med fokus på klass. Syfte: Uppsatsen syftar till att göra en intersektionell undersökning av tonåringars uppfattningar om klassbunden femininitet utifrån internetfenomenet selfies. Detta görs utifrån följande frågeställningar: hur resonerar och uppfattar tonårstjejer i Sverige regler och normer för framställning av sig själva och andra via selfies? På vilket sätt kan användandet av selfies relateras till hur klassbunden femininitet görs och omförhandlas? Metod: Arbetet bygger på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem femtonåriga högstadietjejer i årskurs 9. Det insamlade materialet har analyserats utifrån ett empirinära och teorinära förhållningssätt till materialet. Resultat: Genom användandet av selfies kategoriserar respondenterna in sig själva och andra tjejer i olika sociala positioner baserade på deras femininitetsuttryck. Selfies fungerar för de tillfrågade tjejerna som ett medel för att bedöma sig själva och andra tjejer utifrån klassbunden femininitet där måttfull femininitet eftersträvas och framhävd femininitet tas avstånd från. Bedömningen sker via belöningar och bestraffningar. Jag anser att selfies bidrar till att klassbunden femininitet görs och till upprätthållandet av genusordningen. Undersökningen visar att ett intersektionellt perspektiv på genus och klass är gynnsamt inom denna typ av forskning. Den visar även att respektabilitet eftersträvas av unga tjejer via selfies. Jag anser att för ungdomar vardagliga praktiker som selfies är tacksamma att använda i diskussioner om genus och klass då jag tror att det för ungdomar är lättare att förhålla sig till denna typ av frågor om de utgår ifrån deras egna erfarenheter.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectklassbunden femininitetsv
dc.subjectrespektabilitetsv
dc.subjectselfiessv
dc.subjectnormersv
dc.subjectmåttfull femininitetsv
dc.subjectframhävd femininitetsv
dc.titleAtt bestraffa och bekräfta feminiteter. Högstadietjejers syn på klassbunden femininitet utifrån internetfenomenet selfies.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post