Att framföra kropp – tio aspekter
Sammanfattning
Curatoruppdrag för HDK Steneby/Mötesplats Steneby. Syftet med utställningen var att belysa hur yrkesverksamma alumner från kandidatutbildningen ”Textil-Kläder-Formgivning” arbetar med begreppet ”kropp”. I utställningen ingick verk av tio konstnärer.
Med stöd av
Mötesplats Steneby, HDK Steneby, Stenebyskolan
Beskrivning av projektet
Bakgrund: Lärarna på kandidatutbildningen ”Textil-Kläder-Formgivning” på HDK Steneby ville med hjälp av utställningsmediet belysa vilken central roll begreppet ”kropp” spelar i deras undervisning. I denna ursprungliga idé ingick att bjuda in ett antal alumner samt en extern curator/utställningsansvarig. I mitt uppdrag som curator/utställningsansvarig ingick att skapa en utställningsprocess som involverade de inbjudna alumnerna.
Koncept: Alumnerna från ”TKF”, men också de nuvarande studenterna, arbetar på en rad olika sätt med problematiken/tematiken ”kropp”. Jag ville skapa ett koncept som lyfte fram och bejakade denna rikedom av aspekter, ett koncept som också kunde fungera som ett skydd mot att aspekterna i en utställningsprocess skulle sammanfattas, organiseras och därmed kanske reduceras. Ur denna strävan föddes ”Att framföra kropp – tio aspekter”.
Min utställningstext: ”Jag kan inte sluta vara den”, säger en av de medverkande konstnärerna och vi andra blir påminda om något som är lika självklart som svårgreppbart; så länge jag lever är jag den. Påståendet börjar med ett jag, vilket antyder att det också finns ett vi, ett du, ett ni och ett de. Påståendet slutar med ett den, som om det samtidigt handlade om ett objekt; så länge jag lever har jag den. Gränsen mellan subjekt och objekt är gäckande, förhandlingsbar, och den, det vill säga kroppen, blir därmed också intressant att utgå ifrån och förhålla sig till i konstnärligt arbete.
Den minsta gemensamma nämnaren för de tio medverkande konstnärerna i utställningen ”Att framföra kropp – tio aspekter”, är att de alla vid någon tidpunkt studerat på HDK Stenebys konstnärliga kandidatutbildning ”Textil-Kläder-Formgivning”. På denna utbildning är, enligt egen beskrivning, ”kroppen central i samtalen om uttryck och identitet, och kroppen som metafor är också viktig.” Det är denna utbildning som nu nyfiket ställer frågan till tio tidigare studenter: hur kan vi på ytterligare sätt förstå kroppen som begrepp och realitet? Och konstnärerna, verksamma inom bildkonst, scenkonst, mode och design, svarar med att i gestaltningar lyfta fram aspekter, inte bara av vad det innebär att vara och att ha kropp, utan också i allra högsta grad av vad det innebär att göra kropp.
Vi vill med den här utställningen skapa en mångfacetterad fysisk upplevelse för den som träder in i utställningsrummet, men föreslår också att utställningen kan betraktas och fortleva som en påbörjad tankekarta. Denna tankekarta är i nuläget överraskande, icke-hierarkisk och med tanke på grundbegreppets väldighet naturligtvis fullkomligt ofullständig. Vi hoppas att den kan fungera som ett inbjudande underlag för samtal om kropp – inte minst med framtida studenter som kan bidra med ännu inte belysta aspekter.
Genomförande och resultat: I utställningsprocessens början ledde jag en workshop med de inbjudna där vi tillsammans prövade tankar om hur verken i utställningen kunde presenteras. Därefter arbetade var och en under några månader med att göra färdigt de egna verken. Under denna tid ledde jag samtal i ett slutet socialt medium. Diskussionstrådarna rörde stort och smått, från gestaltningsfrågor till tekniska frågor. Där presenterade jag också och fick feedback på mina förslag gällande titel, affisch, folder, utformning av väggtexter m.m. Tre dagar innan vernissagen träffades hela gruppen för att börja bygga utställningen. Vid denna tidpunkt fanns det medvetet från min sida ingen utställningsplan. Istället använde vi oss av insikterna från den första workshopen i kombination med ett kreativt och prestigelöst förhållningssätt från alla inblandade. Utställningen växte sedan fram på ett organiskt sätt då vi alla försökte ta fasta på intressanta möten mellan olika verk. I utställningen samsades objekt, plagg, videor, projektioner, installationer, bilder m.m. Under vernissagen genomfördes korta konstnärspresentationer plus att en av de medverkande gjorde ett performance.
Under utställningsperioden arrangerade HDK Steneby ett publikt seminarium där begreppet ”kropp” ringades in på ytterligare sätt. Under seminariet agerade jag moderator samt presenterade utställningen för seminariepubliken.
Medverkande: Adina Almén, Malin Andersson, Clara J:son Borg, Hilda Fürst, Funny Livdotter, Sandra Lundberg, Mina Lundgren, Åsa Norman, Michelle Urvall Nyrén, Emilia Persdotter.
Typ av arbete
Curatorarbete med grupputställning
Offentliggjord i
Dals Långed: Steneby konsthall
Länk till verkets webbplats
http://hdk.gu.se/sv/nyheter/2015/att-framfora-kropp-tio-aspekter
Datum
2015-08-31Upphovsman
Laurien, Thomas
Nyckelord
Curatering
Publikationstyp
artistic work