• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LÄRANDE I MENTORSKAPSPROGRAM - En kvalitativ studie om lärande för individ och organisation

Sammanfattning
Syfte: Organiserade mentorskapsprogram är ett vanligt strategiskt verktyg som används av Human Rescource (HR) för att främja individuellt lärande och kompetensutveckling i organisationen. Det är dock okänt i vilken utsträckning detta lärande kan gynna fler än de deltagande individerna. Syfte med studien är därför att undersöka hur mentorer och adepter ger uttryck för sina erfarenheter och upplevelser av att delta i ett organiserat mentorskapsprogram. Genom att utforska hur mentorer och adepter använder sig av sina lärdomar i sitt arbete vill vi dessutom bidra till förståelse om vilka effekter organiserade mentorskapsprogram kan ha i en organisation. Teori: Studiens teoretiska referensram består av tre för studien centrala teoretiska utgångspunkter för lärande; kunskap, individuellt lärande genom reflektion samt SECImodellen. Tidigare forskning om mentorskapsprogram och lärande placerar studien i ett vidare sammanhang. Metod: Studien utgår från ett deduktivt förhållningssätt och använder sig av en kvalitativ metod. Resultatet baseras på åtta stycken kvalitativa semi-strukturerade intervjuer på ett globalt bolag inom den privata sektorn. Vid analys av insamlad empiri användes en tematisk analys. Resultat: Studiens resultat visar att mentorer och adepter får utökade kunskaper av att delta i mentorskapsprogram. Dessa kunskaper innefattar ökad förståelse om verksamheten, nya förhållningssätt, nya perspektiv samt praktiska färdigheter. Dessutom innehåller mentorskapsprogrammet lärande i form av personlig och professionell utveckling för deltagarna. Resultatet visar att deltagarnas lärande kommer fler till godo och kunskaperna kan i viss utsträckning även gynna organisationen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41401
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
Fil(er)
gupea_2077_41401_1.pdf (413.0Kb)
Datum
2016-01-05
Författare
Berggren, Irma
Jonasson, Jeanette
Nyckelord
lärande
kunskap
SECI
mentorskapsprogram
HR
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV