LÄRANDE I MENTORSKAPSPROGRAM - En kvalitativ studie om lärande för individ och organisation
Sammanfattning
Syfte: Organiserade mentorskapsprogram är ett vanligt strategiskt verktyg som används av
Human Rescource (HR) för att främja individuellt lärande och kompetensutveckling i
organisationen. Det är dock okänt i vilken utsträckning detta lärande kan gynna fler än
de deltagande individerna. Syfte med studien är därför att undersöka hur mentorer och
adepter ger uttryck för sina erfarenheter och upplevelser av att delta i ett organiserat
mentorskapsprogram. Genom att utforska hur mentorer och adepter använder sig av
sina lärdomar i sitt arbete vill vi dessutom bidra till förståelse om vilka effekter
organiserade mentorskapsprogram kan ha i en organisation.
Teori: Studiens teoretiska referensram består av tre för studien centrala teoretiska
utgångspunkter för lärande; kunskap, individuellt lärande genom reflektion samt SECImodellen.
Tidigare forskning om mentorskapsprogram och lärande placerar studien i ett
vidare sammanhang.
Metod: Studien utgår från ett deduktivt förhållningssätt och använder sig av en kvalitativ
metod. Resultatet baseras på åtta stycken kvalitativa semi-strukturerade intervjuer på ett
globalt bolag inom den privata sektorn. Vid analys av insamlad empiri användes en
tematisk analys.
Resultat: Studiens resultat visar att mentorer och adepter får utökade kunskaper av att delta i
mentorskapsprogram. Dessa kunskaper innefattar ökad förståelse om verksamheten, nya
förhållningssätt, nya perspektiv samt praktiska färdigheter. Dessutom innehåller
mentorskapsprogrammet lärande i form av personlig och professionell utveckling för
deltagarna. Resultatet visar att deltagarnas lärande kommer fler till godo och
kunskaperna kan i viss utsträckning även gynna organisationen.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-01-05Författare
Berggren, Irma
Jonasson, Jeanette
Nyckelord
lärande
kunskap
SECI
mentorskapsprogram
HR
Språk
swe