• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LEDARFÖRSÖRJNING - Privat och offentlig verksamhets arbete med intern ledarförsörjning och employer branding

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att kartlägga och jämföra privat och offentlig verksamhets arbete med ledarförsörjning, nu och inför framtiden. Teori: Teoridelen tar avstamp i den del av talent management som berör arbetet med talangpoolen vilken består av högpresterande medarbetare som på sikt kan inta nyckelpositioner i organisationen. För att säkerställa att talangpoolen innehåller tillräckligt med potentiella chefer kan organisationer arbeta på två olika sätt. Dels internt i form av arbete med intern ledarförsörjning och dels externt i form av arbete med employer branding. Metod: En kvantitativ ansats har valts med enkäter som datainsamlingsmetod. Ett bekvämlighetsurval gjordes och enkäten skickades ut till 183 organisationer. Datan analyserades med hjälp av programmet SPSS. Avsnittet redogör även för etiska principer, avgränsningar samt kritik mot metod. Resultat: I resultatdelen besvaras fem frågeställningar som grundas i studiens syfte. Offentlig och privat sektor arbetar ungefär lika bra med employer branding men privat sektor arbetar bättre med den interna ledarförsörjningen. Privat sektor upplever idag större svårigheter med att tillgodose sitt chefsbehov medan offentlig sektor upplever en större oro inför framtiden. Antal verksamhetsår i Sverige samt antal anställda har också setts påverka organisationers möjligheter att tillgodose sitt chefsbehov
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41410
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
gupea_2077_41410_1.pdf (1.786Mb)
Date
2016-01-05
Author
Walterson, Sara
Molander, Linnea
Keywords
talent management
employer branding
intern ledarförsörjning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV