LEDARFÖRSÖRJNING - Privat och offentlig verksamhets arbete med intern ledarförsörjning och employer branding
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att kartlägga och jämföra privat och offentlig
verksamhets arbete med ledarförsörjning, nu och inför framtiden.
Teori: Teoridelen tar avstamp i den del av talent management som berör arbetet med
talangpoolen vilken består av högpresterande medarbetare som på sikt kan
inta nyckelpositioner i organisationen. För att säkerställa att talangpoolen
innehåller tillräckligt med potentiella chefer kan organisationer arbeta på två
olika sätt. Dels internt i form av arbete med intern ledarförsörjning och dels
externt i form av arbete med employer branding.
Metod: En kvantitativ ansats har valts med enkäter som datainsamlingsmetod. Ett
bekvämlighetsurval gjordes och enkäten skickades ut till 183 organisationer.
Datan analyserades med hjälp av programmet SPSS. Avsnittet redogör även
för etiska principer, avgränsningar samt kritik mot metod.
Resultat: I resultatdelen besvaras fem frågeställningar som grundas i studiens syfte.
Offentlig och privat sektor arbetar ungefär lika bra med employer branding
men privat sektor arbetar bättre med den interna ledarförsörjningen. Privat
sektor upplever idag större svårigheter med att tillgodose sitt chefsbehov
medan offentlig sektor upplever en större oro inför framtiden. Antal
verksamhetsår i Sverige samt antal anställda har också setts påverka
organisationers möjligheter att tillgodose sitt chefsbehov
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-01-05Author
Walterson, Sara
Molander, Linnea
Keywords
talent management
employer branding
intern ledarförsörjning
Language
swe