ATT VARA TVÅ I ETT LEDARSKAP - En studie om delat ledarskap inom sjukvården ur medarbetares perspektiv
Abstract
Syfte:
Studien syftar till att undersöka ett delat ledarskap utifrån medarbetares perspektiv. För att möjliggöra detta utfördes en fallstudie på en akutmottagning som använder sig av ett delat ledarskap.
Teori:
För att analysera det inhämtade empiriska materialet användes en teoretisk utgångspunkt i olika kategoriseringar och beskrivningar av ett delat ledarskap samt teori om ett relationsorienterat och uppgiftsorienterat ledarskap.
Metod:
Studien är av kvalitativ art eftersom datainsamling har skett via semistrukturerade intervjuer. Studien baseras på intervjuer med sex medarbetare vid en akutmottagning i Västra Götalandsregionen. Inhämtat empiriskt material analyseras i en tematisk analys för att sedan vidare analyseras utifrån vald teoretisk utgångspunkt.
Resultat:
Resultatet beskriver ett delat ledarskap med en jämlik ansvarsfördelning. Chefsparets delade ledarskap kännetecknas av att de fördelar personalgrupp och möten emellan sig. Medarbetarna beskriver hur det via ett delat ledarskap skapas en valbarhet att välja chef utefter vilket ämne eller ärende som diskuteras. Det delade ledarskapet kännetecknas även av en tillgänglighet till chefen. Det delade ledarskapet är högt värderat hos medarbetarna. Fördelarna är en ökad chefsnärvaro, samt en ökad kunskapsbas då chefsparet kompletterar varandra. Medarbetarna upplever även att chefsparet får mer tid till personalgruppen. Resultatet skildrar slutligen även nackdelar som bristande kommunikation mellan cheferna samt mellan chefsparet och medarbetarna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-01-05Author
Johansson, Lisa
Larsson, Carolina
Keywords
Ledarskap
Delat ledarskap
Enskilt ledarskap
Medarbetare
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv
Nikolova, Katja; Villasante, Marcela (2021-08-27)Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en ... -
”MAN HINNER INTE ALLT... SÅ NÅGONTING MÅSTE MAN TA BORT” Om förskolechefers prioriteringar av, och förutsätt-ningar för att bedriva ett pedagogiskt ledarskap
Ivar, Emma (2018-08-25)Syfte: Studien syftar till att undersöka de institutionella, organisatoriska, relationella och indivi-duella förutsättningar som har betydelse för hur kommunala förskolechefer utövar sitt pe-dagogiska ledarskap. Teori: Det ... -
Försäkringskassan
Gutlic, Selmira; Imamovic, Zlate (2013-06-28)