• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FÖRETAGSKULTUR PÅ ETT BEMANNINGSFÖRETAG - Vad och hur?

Abstract
Syfte: Syftet med denna undersökning är att belysa vilken funktion företagskulturen fyller inom ett bemanningsföretag där en stor del av verksamheten går ut på att hjälpa kunden att vara numeriskt flexibel. Det ska även undersökas hur företagskulturen ser ut i ett sådant företag och hur den kan skilja sig mellan olika nivåer inom organisationen i syfte att ta reda på hur detta kopplas till organisationens användning av kultur. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i Hofstedes (2010) lökdiagram som förklarar hur en kultur kan förstås. Tillsammans med teorier om organisationskultur och hur kultur kan användas och förstås utifrån ett organisatoriskt perspektiv skapade lökdiagrammet och dess tillhörande begrepp studiens teoretiska referensram. Metod: Studien genomfördes genom att studera ett företag, utvalt genom målinriktat urval, som ansågs kunna representera området. Undersökningen genomfördes med hjälp av fyra semistrukturerade intervjuer som hade två övergripande teman, kultur samt arbetssätt/symboler, som under samtalsliknande former med en intervjuguide som fungerade som stödord. De som intervjuade under denna form var tre konsulter och en konsultansvarig inom företaget. Utöver personmötena hölls ytterligare en intervju, med en konsultansvarig, via e-mail. Därefter transkriberades, tolkades och tematiserades intervjuerna och sammanställdes under studiens två övergripande teman, kulturen inom företaget och kulturens funktion. För att skapa en förståelse för vad som återfunnits i undersökning och koppla det till de tidigare teorierna anammades ett fenomenologiskt perspektiv. Det sammanställda resultatet tolkades sedan med hjälp av de tillgodogjorda teorierna och forskningen. Resultat: Resultatet visade att kultur fungerar som ett viktigt sätt att styra, samt marknadsföra, ett företag där flexibilitet är en grundläggande förutsättning. Kulturen användes för att få organisationen att röra sig åt samma håll utan att inkräkta på den rörlighet som är en förutsättning för att verksamheten ska fungera. Genom implementeringen av företagets grundläggande värderingar i rekryteringsprocessen eftersträvades att de anställda skulle ha en gemensam kultur. Vad som utmärkte den undersökta organisationens kultur var anspråkslöshet och en vilja att marknadsföra sig själv och sitt företag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41412
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
gupea_2077_41412_1.pdf (229.7Kb)
Date
2016-01-05
Author
Rasmusson, Daniel
Keywords
Organisationskultur
Bemanningsföretag
Flexibilitet
Employer Branding
Styrmedel
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV