• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Humanekologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för globala studier
  • Humanekologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tillgång framför ägande: drivkrafterna bakom kollaborativ konsumtion

Access before Ownership: The Driving forces behind Collaborative Consumption

Sammanfattning
Uppsatsen har som syfte att undersöka fenomenet ”kollaborativ konsumtion” vilket förenklat kan beskrivas som ”tillgång framför ägande”. Med två kvalitativa metoder, litteraturgranskning och djupintervjuer, identifieras drivkrafterna bakom kollaborativ konsumtion. Uppsatsen undersöker även om och hur kollaborativ konsumtion kan vara en del av en ekologisk hållbar konsumtion. Materialet är analyserat ur ett humanekologiskt perspektiv med några av dess centrala teorier och begrepp. Resultatet visar att det är komplext att kartlägga drivkrafterna då kollaborativ konsumtion fortfarande är i ett tidigt skede och relativt outforskat. Det tycks finnas ett flertal drivkrafter som vart betydande, så väl; teknologiska, sociala, ekonomiska och ekologiska. Det finnas stor potential med kollaborativ konsumtion, men om den skall leda till en mer hållbar interaktion mellan människa och natur krävs det att hållbarhet är en uttalad och planerad del av verksamheten och mål, annars kan det leda till motsatt effekt genom hyperkonsumtion.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41534
Samlingar
  • Humanekologi
Fil(er)
gupea_2077_41534_1.pdf (2.558Mb)
Datum
2016-01-13
Författare
Örvall, Emma
Nyckelord
Kollaborativ konsumtion
kollaborativ ekonomi
hållbar konsumtion
prekariatet
Peer-to-Peer (P2P)
tillit
reboundeffekten
hållbar utveckling
Serie/rapportnr.
Humanekologi
2015:1
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV