Virtuella utopier/ Death of dr Sarolea
Sammanfattning
En föreläsning/performance kring boken som objekt, material, de uteblivna spåren och den digitala döden, boken som alternativ och kommentar till digitalisering och teknologi. Föreläsningen kombinerar Essviks egna projekt, med andras, och med högläsning ur texter från 1800 talet och framåt, performativa händelser och film. Den startar i form av en digitalfil och avslutas som en inbunden bok.
Med stöd av
Boken har fått stöd av Konstnärsnämnden och Längmanska stiftelsen.
Beskrivning av projektet
Virtuella utopier är ett projekt som resulterade i två böcker som gavs ut 2015. Projektet handlade om datakonst som undersöktes utifrån ett utopiskt perspektiv. Virtuella utopier var en skolbok där vetenskapliga texter blandades med experimentella reflekterande texter. Boken blandade också text med bild. Boken var ett nytt sätt för mig att arbeta på där jag kunde blanda mitt konstnärskap med min lärarroll.
Samma vår skrev jag och gav ut boken ”Enemies of books” som är en bok om bokens framtid utifrån en bokbindares perspektiv. Även denna bok relaterade till pedagogik. I samband med dessa böcker blev jag inbjuden att föreläsa om mig själv s.k. artist-talks. Önskemålen var att jag bland annat skulle prata om projekten.
Då jag i böckerna kombinerat min roll som lärare med den som konstnär så bestämde jag mig för att skapa en föreläsning där jag kombinerade det pedagogiska med performance/konstnärliga. I föreläsningen börjar jag binda in en för publiken okänd bok. Jag läser texter jag skrivit, blandat med citat och dokument från verk som jag gjort, blandat med bilder som relaterade till ämnet för föreläsningen. Genomgående under föreläsningen så fortsätter jag binda in boken. Projektet avslutas med att jag delar ut boken jag bundit in. I föreläsningen fanns även ett flertal objekt som relaterade till det jag pratade om. Jag skapade även två enklare dataprogram som en del av ett performativt inslag.
Föreläsningen handlade om materialitet utifrån det virtuella. Jag kunde använda det performativa som ett reflekterande element i föreläsningen. Detta praktiska element innebar också att det fanns plats för publiken att diskuteras och reflektera, något som ofta saknas i traditionella föreläsningar då pausen kanske inte infinner sig naturligt. För mig blev detta också ett sätt att kunna visa verk som de är och inte bara som dokumentation eller fotografier.
För mig öppnade detta också upp en ingång för andras åsikter och reflektioner som gav mig en ny kunskap in i projektet.
Flera av föreläsningarna följdes upp av en workshop där även detta blev en del av min föreläsning.
Detta projekt resulterade även i en performance_lecture kring boken utifrån ett digitaltperspektiv. Föreläsningen var ett performance där jag band in en bok, läste texter ur böcker jag skrivit under året och andra performativa verk.
Typ av arbete
Performance lecture
Offentliggjord i
Kungliga konsthögskolan Stockholm, 20 oktober
Stockholms konstnärliga högskola, 2 oktober. Co-lab
Göteborgs konsthall, 9 december i samband med utställningen Tryckverkstaden
Photo gbg 2015
Länk till verkets webbplats
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/verktyg-i-konsten-datorer-ar-en-viktig-del-av-var-tid-nu-aven-i-konstverk/
http://tidningenkulturen.se/index.php/litteratur-topp/litteraturkritik/19782-litteratur-olle-essvik-och-joel-nordqvist-den-har-datorn-svensk-datorkonst-1985-2015-och-virtuella-utopier
http://www.kkh.se/sv/event/oppen-forelasning-med-olle-essvik/
http://www.fotobokgbg.se/
Datum
2015-09-26Upphovsman
Essvik, Olle
Nyckelord
Performance lecture
Virtuella utopier
Publikationstyp
artistic work