Huvudmannens styrning inom fyra grundskolor i Göteborg stad –En jämförelsestudie kring styrningsskillnader mellan fristående och kommunala skolor
Abstract
Bakgrund och problemformulering: Under 1990-talet genomfördes flera reformer inom det
svenska skolväsendet som bland annat ledde till att kommunen tog över ansvaret för de
statliga skolorna och fristående aktörer tilläts bedriva skolverksamhet. Idag är den svenska
skolans styrning ett hett ämne för debatt och allt fler röster höjs om att återigen förstatliga
skolan för att vända de nedåtgående resultaten. Debatten handlar även om friskolornas vara
eller icke vara, men faktum är att elevernas betyg i de fristående grundskolorna i genomsnitt
är högre än i de kommunala. Både föräldrar, elever och personal är mer nöjda i fristående
skolor och eleverna som väljer att gå i fristående framför kommunala skolor blir allt fler.
Frågan som denna uppsats ämnar svara på är om det finns skillnader i de fristående skolornas
sätt att styra och sin verksamhet jämfört med de kommunala och hur dessa i sådant fall ser ut.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera och beskriva eventuella skillnader och likheter i
styrningen och organisationen mellan de två olika skolformerna och dess huvudmän. Då detta
är ett relativt outforskat fält så är syftet även att denna uppsats ska kunna ligga till grund för,
och uppmuntra till, framtida forskning.
Avgränsning: I uppsatsen undersöks grundskolor med högstadieverksamhet i Göteborgs
stad; två kommunala skolor och två fristående skolor som ej är del av en koncern och som
återinvesterar alla vinstmedel i verksamheten.
Metod: Genom en kvalitativ forskningsmetod har det empiriska materialet samlats in genom
semistrukturerade intervjuer med de undersökta skolornas rektorer.
Analys och slutsats: Det framkommer att det finns tämligen tydliga skillnader i de olika
huvudmännens sätt att styra skolorna, om än inte så stora skillnader som vi inledningsvis
misstänkte. De kommunala skolorna är del av en stor byråkratisk organisation, trots New
Public Management-reformerna som syftade till att minska byråkratin. De undersökta
fristående skolornas rektorer har däremot i princip inte några chefer alls ovanför sig. Detta
leder till skillnader i form av en enklare kommunikation mellan huvudman och rektor och
lägre administrativa kostnader i de fristående verksamheterna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-01-22Author
Billger, Anna
Keywords
Kommunal skola, Fristående skola, Huvudmannaskap, Organisation, Styrning, New Public Management, Byråkrati
Series/Report no.
Ekonomistyrning
15-16-2
Language
swe