• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Huvudmannens styrning inom fyra grundskolor i Göteborg stad –En jämförelsestudie kring styrningsskillnader mellan fristående och kommunala skolor

Abstract
Bakgrund och problemformulering: Under 1990-talet genomfördes flera reformer inom det svenska skolväsendet som bland annat ledde till att kommunen tog över ansvaret för de statliga skolorna och fristående aktörer tilläts bedriva skolverksamhet. Idag är den svenska skolans styrning ett hett ämne för debatt och allt fler röster höjs om att återigen förstatliga skolan för att vända de nedåtgående resultaten. Debatten handlar även om friskolornas vara eller icke vara, men faktum är att elevernas betyg i de fristående grundskolorna i genomsnitt är högre än i de kommunala. Både föräldrar, elever och personal är mer nöjda i fristående skolor och eleverna som väljer att gå i fristående framför kommunala skolor blir allt fler. Frågan som denna uppsats ämnar svara på är om det finns skillnader i de fristående skolornas sätt att styra och sin verksamhet jämfört med de kommunala och hur dessa i sådant fall ser ut. Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera och beskriva eventuella skillnader och likheter i styrningen och organisationen mellan de två olika skolformerna och dess huvudmän. Då detta är ett relativt outforskat fält så är syftet även att denna uppsats ska kunna ligga till grund för, och uppmuntra till, framtida forskning. Avgränsning: I uppsatsen undersöks grundskolor med högstadieverksamhet i Göteborgs stad; två kommunala skolor och två fristående skolor som ej är del av en koncern och som återinvesterar alla vinstmedel i verksamheten. Metod: Genom en kvalitativ forskningsmetod har det empiriska materialet samlats in genom semistrukturerade intervjuer med de undersökta skolornas rektorer. Analys och slutsats: Det framkommer att det finns tämligen tydliga skillnader i de olika huvudmännens sätt att styra skolorna, om än inte så stora skillnader som vi inledningsvis misstänkte. De kommunala skolorna är del av en stor byråkratisk organisation, trots New Public Management-reformerna som syftade till att minska byråkratin. De undersökta fristående skolornas rektorer har däremot i princip inte några chefer alls ovanför sig. Detta leder till skillnader i form av en enklare kommunikation mellan huvudman och rektor och lägre administrativa kostnader i de fristående verksamheterna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41614
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_41614_1.pdf (567.4Kb)
Date
2016-01-22
Author
Billger, Anna
Keywords
Kommunal skola, Fristående skola, Huvudmannaskap, Organisation, Styrning, New Public Management, Byråkrati
Series/Report no.
Ekonomistyrning
15-16-2
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV