• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Makerspace och Teknik i skolan. En studie av Teknik som ämnesöverskri- dande ämne och Makerspace som potentiellt redskap.

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka om ämnet Teknik skulle kunna fungera som sammanlänkande ämne i grundskolans strävan att arbeta mer ämnesövergripande. Denna nya roll för Teknikämnet skulle dessutom ge effekten att ämnet lyftes fram och göra att det togs mer på allvar i skolans undervisning. Undersökningar visar att ämnet Teknik sällan får den plats i undervisningen som det ska ha enligt läroplanen. Föreliggande arbete belyser och diskuterar några av anledningarna till detta. En central del av studien ägnas åt att undersöka, beskriva och definiera ett tänkbart verktyg som skulle kunna användas inom teknikundervisningen, och på så vis möjligtvis hjälpa till att uppnå detta mål, nämligen Makerspaces och begreppet Maker-kultur. Områden som undersöks är teorier kring och studier av ämnesövergripande arbete i skolan, pedagogiska teorier med utgångspunkt i sociokulturella perspektiv samt studier av Teknikämnets historia, hur Teknik vuxit fram som självständigt ämne ur traditionella naturorienterande ämnen och slöjd, dess genom tiderna förändrade definition och skiftande roll och status i den svenska läroplanen. Dessutom undersöks begreppen Makerspace och Makerkultur och de verksamheter med mer eller mindre starka kopplingar till skolan, som håller på att formas i Sverige. Till detta kopplar arbetet även relevanta kursplaner och kunskapskrav som Skolverket formulerat i läroplanen. Här med fokus på läroplanen för grundskolan. Slutsatserna av studien är att de problem som ämnet historiskt haft att formulera sina avgränsningar gentemot övriga NO-ämnen, slöjd och samhällsorienterade ämnen, snarare är att se som dess stora fördel. Teknikämnet kan sägas ha, menar denna studie, ett inbyggt ämnesöverskridande drag och kan därför fungera som nav i ämnesöverskridande undervisning. Undersökningen kommer också till slutsatsen att arbetssätten inom Makerspace-kulturen skulle kunna implementeras i teknikundervisningen och främja skolans strävan att arbeta mer ämnesövergripande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41673
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41673_1.pdf (501.1Kb)
Date
2015
Keywords
Teknik
Makerspace
Makerkultur
Ämnesövergripande
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV