• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.

Abstract
Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning. Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks med kvantitativa metoder om det går att skönja en (inofficiell) kanon. Detta utgör också uppsatsens övergripande fråga och syfte. Därefter resoneras det kring hur detta urval förhåller sig till teorier kring bildning och kanon samt rådande forskning inom fältet. Resultatet av undersökningen visar på att det går att tala om en kanon inom lärarutbildningen som skiljer sig från tidigare etablerade former som härrör till en mer traditionell sådan. Framförallt består den rådande kanon idag av svensk 1900-talslitteratur, en kanon som också traderar en monokulturell skola präglad av, och formad i, en västerländsk kontext. Vidare problematiseras också konsekvenserna av lärarutbildningens litteraturval för den pedagogiska verksamheten i stort, som innefattas häri. I och med att lärarutbildningen är arenan där kommande lärare formas, bildas och utbildas går det av litteraturvalen att skönja en yrkesinstrumentell användning, baserad på kommande yrkesroll, som påverkar litteraturundervisningen även i grund- och gymnasieskolan. Därmed kan vi se att bildning, utbildning och kanon genomsyrar litteraturanvändning och urval på alla nivåer inom utbildningsväsendet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41674
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41674_1.pdf (3.212Mb)
Date
2015
Author
Sundström, Jessica
Dreifeldt, Mirjam
Friberg, Linn
Keywords
Kanon; bildning; lärarutbildning; svenskämnet; lit
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV