• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Datorspel eller textbaserat läromedel – vilket fungerar bäst som lärande verktyg?

Abstract
Sammanfattning Detta examensarbete tar avstamp i den digitala verklighet barn och unga lever i idag, skolans uppdrag, samt de debatter som rasar i Sverige kring skolans digitala utveckling och dess verktygs positiva eller negativa effekter på elevers lärande. I läroplanen anges det tydligt att skolans uppdrag är att bland annat förbereda eleverna för den komplexa, informationstäta och snabbt föränderliga verklighet de kommer att mötas av och redan lever i. Uppdraget är också att främja elevers nyfikenhet, lust att lära samt att säkerställa att både studiefärdigheter samt metoder för att använda och tillägna sig nya kunskaper, har förmedlats. Skolan uppmanas i läroplanen att ge utrymme för nya kunskapsformer för att skapa en balanserad helhet, av dessa kunskapsformers delar, i lärandet (skolverket, 011:9-10). Den här studien vill och har som syfte att undersöka datorspelets potential som lärande verktyg och har som huvudsaklig frågeställning: Kan ett datorspel ge samma kunskap som ett traditionellt textbaserat verktyg för lärande? Den är genomförd som en kvantitativ och komparativ studie genom jämförelse av resultaten från två grupper med 46 tolvåriga deltagare/elever i vardera gruppen. De båda grupperna har antingen arbetat med ett spelbaserat ämnesstoff eller ett mer traditionellt textbaserat stoff. Det empiriska materialet har samlats in via enkäter bestående av femton ämnesknutna faktafrågor samt en öppen fråga med syfte att få kunskap om deltagarnas förståelse av stoffets huvudsyfte – det vill säga om något djupinriktat lärande skett. Resultaten har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet på lärande samt det fenomenografiska perspektivet på lärande. Studiens resultat visade bland annat att ett datorspel har potential som verktyg för lärande som är i stort sett i paritet med ett mer traditionellt textbaserat lär-verktyg, när det gäller inhämtning av faktakunskaper och ett djupinriktat lärande. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41680
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41680_1.pdf (1.154Mb)
Date
2015
Keywords
Datorspel
lärande
digitala verktyg.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV