dc.contributor.author | Sagerström, Sandra | sv |
dc.contributor.author | Grände Wood, Elin | sv |
dc.date.accessioned | 2016-01-27T14:56:02Z | |
dc.date.available | 2016-01-27T14:56:02Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41684 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att söka reda på vilken betydelse som eleverna lägger vid skolbiblioteket samt vad denna
betydelse har för elevernas sökande efter kunskap. Vi undersöker även skolans inverkan och vad de tekniska verktygen
har för betydelse för användandet av skolbiblioteket. Det finns flera saker som har betydelse för elevers
kunskapssökande. I uppsatsen ligger fokus på skolbiblioteket, skolan som institution och tillgången till datorer. Det är
elevernas perspektiv som är centrala och därav används fokusgruppintervjuer för att belysa gruppens bild av
skolbibliotek och undervisningen på den aktuella skolan. Det är tre fokusgrupper i olika åldrar från en skola på
Hisingen. De variabler som undersöks är placeringen av klassrum i förhållande till skolbiblioteket samt lärarens roll i
förhållande till elevers användning av biblioteket. I teori och tidigare forskning beskrivs tydligt att skolbiblioteket som
rum är viktig för att eleverna ska ges mening åt sitt kunskapssökande och bör vara en del av undervisningen.
Skolbiblioteket är också en symbol för kunskap och är positivt laddad för elever. Genom intervjuerna framkom att
betydelsen av skolbibliotek fortfarande är viktig för eleverna i deras kunskapssökning men att de inte får möjlighet att
använda rummet. Skolbiblioteket har speciella öppettider men hindras också av lärarna som inte väljer att använda sig
av biblioteket i deras undervisning. Flera lärare tar fram nödvändigt material innan lektionerna och hänvisar ibland till
specifika hemsidor på Internet. Eleverna upplever att datorn är det som är lättast att använda vid inhämtning av
information men trots detta uppfattas den tryckta boken som mer tillförlitlig. Resultatet från uppsatsen har betydelse för
läraryrket eftersom det rum som är starkt förknippat med kunskap och lärande, skolbiblioteket, inte längre brukas aktivt
i skolan. Den verksamme pedagogen bör därmed använda skolbiblioteket och guida eleven i dennes kunskapssökande. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Rummets betydelse | sv |
dc.subject | Kunskap | sv |
dc.subject | Kreativitet | sv |
dc.subject | Skolbibli | sv |
dc.title | Den kreativa rörelsen mot kunskap - en studie om betydelsen av skolbibliotek för elever | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för statsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |