Visa enkel post

dc.contributor.authorSagerström, Sandrasv
dc.contributor.authorGrände Wood, Elinsv
dc.date.accessioned2016-01-27T14:56:02Z
dc.date.available2016-01-27T14:56:02Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41684
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med uppsatsen är att söka reda på vilken betydelse som eleverna lägger vid skolbiblioteket samt vad denna betydelse har för elevernas sökande efter kunskap. Vi undersöker även skolans inverkan och vad de tekniska verktygen har för betydelse för användandet av skolbiblioteket. Det finns flera saker som har betydelse för elevers kunskapssökande. I uppsatsen ligger fokus på skolbiblioteket, skolan som institution och tillgången till datorer. Det är elevernas perspektiv som är centrala och därav används fokusgruppintervjuer för att belysa gruppens bild av skolbibliotek och undervisningen på den aktuella skolan. Det är tre fokusgrupper i olika åldrar från en skola på Hisingen. De variabler som undersöks är placeringen av klassrum i förhållande till skolbiblioteket samt lärarens roll i förhållande till elevers användning av biblioteket. I teori och tidigare forskning beskrivs tydligt att skolbiblioteket som rum är viktig för att eleverna ska ges mening åt sitt kunskapssökande och bör vara en del av undervisningen. Skolbiblioteket är också en symbol för kunskap och är positivt laddad för elever. Genom intervjuerna framkom att betydelsen av skolbibliotek fortfarande är viktig för eleverna i deras kunskapssökning men att de inte får möjlighet att använda rummet. Skolbiblioteket har speciella öppettider men hindras också av lärarna som inte väljer att använda sig av biblioteket i deras undervisning. Flera lärare tar fram nödvändigt material innan lektionerna och hänvisar ibland till specifika hemsidor på Internet. Eleverna upplever att datorn är det som är lättast att använda vid inhämtning av information men trots detta uppfattas den tryckta boken som mer tillförlitlig. Resultatet från uppsatsen har betydelse för läraryrket eftersom det rum som är starkt förknippat med kunskap och lärande, skolbiblioteket, inte längre brukas aktivt i skolan. Den verksamme pedagogen bör därmed använda skolbiblioteket och guida eleven i dennes kunskapssökande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectRummets betydelsesv
dc.subjectKunskapsv
dc.subjectKreativitetsv
dc.subjectSkolbiblisv
dc.titleDen kreativa rörelsen mot kunskap - en studie om betydelsen av skolbibliotek för eleversv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för statsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post