Show simple item record

dc.contributor.authorLybeck, Mathildasv
dc.date.accessioned2016-01-27T14:56:02Z
dc.date.available2016-01-27T14:56:02Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41686
dc.description.abstractSammanfattning Syfte: Syftet med denna studie är att, genom lyckade exempel, ta reda på hur pedagoger i skolan kan arbeta med utåtagerande elever i beteendeproblematik för att uppnå en så framgångsrik undervisningsmiljö som möjligt. Samt att ge exempel på hur pedagoger säger att de arbetar för att uppnå detta mål. Huvudfråga: På vilket sätt arbetar pedagoger när de lyckas nå en bra undervisningsmiljö där elever i beteendeproblem är inkluderade? Metod och material: Insamlingen av empirin var genom halvstrukturerade forskningsintervjuer. Resultatet analyserades med hjälp av en forskningsbakgrund utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. Resultat: Bemötandet är av vikt när man undervisar utåtagerande elever i beteendeproblematik. Relationen mellan lärare och elev är betydande för att uppnå en god undervisningsmiljö. När detta uppnåtts undervisar man genom att anpassa kravnivåerna efter elevernas färdigheter. Betydelse för läraryrket: Inom uppdraget ska samtliga lärare stå för extra anpassningar till elever i behov av särskilt stöd, denna studie kan vara en hjälp för hur man arbetar med detta. Det är också av betydelse att resultatet grundas på verksamma pedagogers erfarenhet, där de delar med sig av hur de upprättar en god undervisningsmiljö som inkluderar elever i beteendeproblem. Genom att granska lyckade exempel fås en möjlighet att se vad som kan fungera och på så sätt anammas nya kunskaper istället för att fokusera på problemen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectutåtagerandesv
dc.subjectutagerandesv
dc.subjectbeteendeproblemsv
dc.subjectbemötansv
dc.titleDom hänger i gardinerna! Vad göra?! – En Intervjustudie om några pedagogers uppfattningar av undervisningsmiljö för elever i beteendeproblematiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record