• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass

Abstract
Syfte och frågor Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hur verksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras verksamhet med fokus på de så kallade montessoriarbetspassen. Följande frågeställningar vill jag få besvarade genom min undersökning: • Vilken betydelse har montessoripedagogiken för hur montessorilärare interagerar med elever under montessoriarbetspassen? • Hur tolkar montessorilärare sin egen roll i montessoripedagogiken? Metod och material I min studie har jag använt mig av två kvalitativa metoder, observation och intervju, en så kallad metodtriangulering. Metoden användes för att kunna belysa uppsatsens område på ett allsidigt sätt genom inledande observationsstudier med fyra montessorilärare under ett arbetspass med efterföljande och kompletterande intervju. Observationerna synliggjorde hur montessorilärarna tillämpar Maria Montessoris teorier kring lärande i integration med elever under arbetspassen. Genom intervjuerna förtydligades montessorilärarnas bild av hur de själva uppfattar sin lärarroll i montessoripedagogiken. Materialet har i huvudsak bestått i anteckningar och inspelningar från observationer och intervjuer liksom relevant litteratur för uppsatsens ämnesområde för att ha en teoretisk anknytning. Resultat Resultatet har visat att det finns några betydande områden inom montessoripedagogiken vilka kännetecknar montessorilärarnas arbete under arbetspassen. Områdena är arbetspass, barnet i centrum, barnens arbetscykel och hjälplista vilka kan förankras till såväl montessoripedagogiken som till en del allmängiltiga undervisningsidéer och didaktiska frågor. Resultatet visar även att lärarnas engagemang och inre drivkrafter har varit en gemensam nämnare vilken i sin tur har en positiv påverkan för elevernas prestationer. Uppsatsens resultat kan ha betydelse för verksamma lärare inom montessoripedagogiken där den kan användas som ett underlag för reflektion kring synen på lärarrollen såväl som montessoripedagogiken och dess behov av utveckling inom samtida undervisningsområden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41689
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41689_1.pdf (455.4Kb)
Date
2015
Author
Mellqvist, Kristina
Keywords
Montessori
arbetscykel
hjälplista
lärarroll
id
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV