I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik
Abstract
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagoger
lägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger använder
matematiken i utomhusvistelsen så att den blir meningsfull för barnets lärande. Dessutom undersöker
vi pedagogers tankar kring ämnet utomhuspedagogik och hur de arbetar för att uppnå strävande målen
i styrdokumenten vid utomhusvistelsen. Våra frågeställningar handlar om vad pedagogerna ser för
möjligheter för lek och lärande i utomhusverksamheten, hur de resonerar kring sitt arbetsätt i relation
till de styrdokument som redogör för utomhuspedagogik och matematik samt om de tycker
utomhuspedagogiken är en viktig del i den pedagogiska verksamheten.
Vi har gjort en kvalitativ studie i form av djupgående samtalsintervjuer med fem pedagoger på fyra
olika förskolor i Västra Götaland. Samtalsintervjuerna ägde rum enskilt på pedagogernas
arbetsplatser. Intervjupersonerna arbetar på förskolor som arbetar aktivt med utomhuspedagogik.
Resultatet visar att pedagogerna har likartad uppfattning kring utomhuspedagogik och matematik
utomhus. Det framkom i intervjuerna att pedagogerna har en förståelse om hur utomhuspedagogiken
samt matematiken utomhus blir meningsfullt för barns lärande. Samtliga pedagoger arbetar
kontinuerligt med att vistas ute med barngruppen och de gav många exempel på vad deras planering
grundar sig på i relation till styrdokumenten. Pedagogerna anser främst att utomhuspedagogiken
gynnar barns lärande genom att de får lära i autentiska situationer med hela kroppen. Pedagogerna
menar vidare att utomhuspedagogiken inte är någon metod utan syftet är att komplettera
inomhusverksamheten och att den skall ses som ett komplement till läroplanen för förskolans
strävandemål. Vår slutsats är att utomhuspedagogiken har en positiv påverkan, att låta barn få förstå
med hela kroppen i autentiska situationer kan bidra till ett livslångt lärande.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Pantzar, Erika
Rosenlöf Rexhaj, Pamela
Keywords
Utomhuspedagogik
matematik
förskola
sociokultur
Language
sv