• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik

Abstract
Sammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagoger lägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger använder matematiken i utomhusvistelsen så att den blir meningsfull för barnets lärande. Dessutom undersöker vi pedagogers tankar kring ämnet utomhuspedagogik och hur de arbetar för att uppnå strävande målen i styrdokumenten vid utomhusvistelsen. Våra frågeställningar handlar om vad pedagogerna ser för möjligheter för lek och lärande i utomhusverksamheten, hur de resonerar kring sitt arbetsätt i relation till de styrdokument som redogör för utomhuspedagogik och matematik samt om de tycker utomhuspedagogiken är en viktig del i den pedagogiska verksamheten. Vi har gjort en kvalitativ studie i form av djupgående samtalsintervjuer med fem pedagoger på fyra olika förskolor i Västra Götaland. Samtalsintervjuerna ägde rum enskilt på pedagogernas arbetsplatser. Intervjupersonerna arbetar på förskolor som arbetar aktivt med utomhuspedagogik. Resultatet visar att pedagogerna har likartad uppfattning kring utomhuspedagogik och matematik utomhus. Det framkom i intervjuerna att pedagogerna har en förståelse om hur utomhuspedagogiken samt matematiken utomhus blir meningsfullt för barns lärande. Samtliga pedagoger arbetar kontinuerligt med att vistas ute med barngruppen och de gav många exempel på vad deras planering grundar sig på i relation till styrdokumenten. Pedagogerna anser främst att utomhuspedagogiken gynnar barns lärande genom att de får lära i autentiska situationer med hela kroppen. Pedagogerna menar vidare att utomhuspedagogiken inte är någon metod utan syftet är att komplettera inomhusverksamheten och att den skall ses som ett komplement till läroplanen för förskolans strävandemål. Vår slutsats är att utomhuspedagogiken har en positiv påverkan, att låta barn få förstå med hela kroppen i autentiska situationer kan bidra till ett livslångt lärande. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41691
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41691_1.pdf (542.2Kb)
Date
2015
Author
Pantzar, Erika
Rosenlöf Rexhaj, Pamela
Keywords
Utomhuspedagogik
matematik
förskola
sociokultur
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV