Lärares läxpraktik i verksamheten – En studie om läxans roll i undervisningen
Abstract
Sammanfattning
Inom skolvärlden är läxor ofta ett naturligt inslag i den ordinarie undervisningen. Lärare använder många typer
av läxor på olika sätt, vilket innebär att läxans roll i undervisningen varierar. Denna studie tar därför avstamp i
lärares läxpraktik och i läxans roll i undervisningen. Syftet med studien har varit att undersöka hur läxor
används och utformas av lärare i undervisningen, utifrån vilka syften läxor används, samt vilken roll läxorna har
i undervisningen. För att besvara frågeställningarna har vi som metod använt oss av samtalsintervjuer med sex
stycken gymnasielärare, varav tre språklärare och tre lärare inom naturvetenskapliga ämnen. Genom att anamma
ett hermeneutiskt angreppssätt har materialet från intervjuerna sedan tolkats mot den teoretiska bakgrund som
presenteras. Utifrån resultaten kunde det noteras att de intervjuade lärarna bedriver en läxpraktik som mot
bakgrund av tidigare forskning skulle kunna betraktas som en läxpraktik som kan ge goda förutsättningar för
lärande. Vidare kunde det konstateras att de intervjuade lärarna använder läxor utefter såväl specifika som mer
allmänna syften. I synnerhet framgick det av intervjuerna att ett vanligt syfte med de läxor som gavs var att
dessa skulle utveckla vissa metakunskaper hos eleverna, såsom studieteknik, medvetenhet kring det egna
lärandet och eget ansvar. Baserat på lärarnas svar föreföll läxorna även utgöra en viktig del i undervisningen,
eftersom dessa kunde tillföra denna såväl struktur som tid, samt fungera som en resurs i undervisningen genom
att bistå med att utveckla metakunskaper hos eleverna. Eftersom resultaten indikerar att läxor tycks fylla ett
behov i den pedagogiska verksamheten verkar det troligt att läxor också kommer att fortsätta att användas av
lärare som en del i undervisningen så länge detta behov kvarstår. Om så är fallet har lärare därför en viktig
uppgift i att utforma och använda läxor på ett sätt så att eleverna ges så goda förutsättningar som möjligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Bengtsson, Johanna
Sibelius, Niklas
Keywords
läxor
läxpraktik
lärare
undervisning
Language
sv