Show simple item record

dc.contributor.authorSkoogh, Ellinoresv
dc.date.accessioned2016-01-27T14:56:04Z
dc.date.available2016-01-27T14:56:04Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41697
dc.description.abstractSyfte Syftet med denna studie är att undersöka hur två lärare verksamma i årskurserna 3 och 6 säger sig arbeta och hur de i praktiken går till väga när de arbetar i matematikundervisningen med elever i behov av extra anpassning. Frågeställningar -­‐ Hur gör lärarna för att individanpassa matematikundervisningen för de elever som riskerar att inte utvecklas i riktning mot kunskapskraven i ämnet Matematik? -­‐ Hur resonerar lärarna kring den individanpassning av matematikundervisningen för de elever som riskerar att inte utvecklas i riktning mot kunskapskraven i ämnet Matematik? Metod och material Studien är kvalitativ och omfattar en respondentundersökning med två samtalsintervjuer, samt fyra semistrukturerade observationer. Studien genomfördes i två olika grundskolor i en större västsvensk stad med två lärare. För varje lärare inleddes studien med två observationer och avslutades med en intervju. Den första observationen var en ordinarie matematiklektion och den andra var i ett annat teoretiskt ämne. Vid studiens utförande användes en bärbar dator vid materialinsamling. Resultat Den extra anpassningen har inte fullt nått ut i lärarnas undervisning, där skillnaden mellan hur lärarna säger sig arbeta och hur de i praktiken går till väga i undervisningen är stor. Det saknas tydlig dokumentation om elevens extra anpassning och läroboken dominerar lärarnas undervisningsmaterial. Inget extra anpassat material ges utöver läroboken för eleven med behov av extra anpassning. Betydelse för läraryrket Slutsatsen är att lärarna behöver ett bredare och djupare ämneskunnande i matematik med en större professionalitet för hur de didaktiskt ska kunna möta eleven i behov av extra anpassning. Genom didaktiskt ämneskunniga lärare, vilka kan vara kreativa i sitt lärande med vetenskapliga väl beprövade studier i ryggen, anser jag det möjligt för dem att närma sig en undervisningsmetodik där extra anpassning får den avsedda verkan för eleven – att utvecklas och-lära.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectextra anpassningsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectlärare.sv
dc.titleIndividualiserad matematikundervisning för elever i behov av extra anpassning Kursansvarig institution: LAU390: Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record