dc.contributor.author | Skoogh, Ellinore | sv |
dc.date.accessioned | 2016-01-27T14:56:04Z | |
dc.date.available | 2016-01-27T14:56:04Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41697 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka hur två lärare verksamma i årskurserna 3 och 6 säger
sig arbeta och hur de i praktiken går till väga när de arbetar i matematikundervisningen med
elever i behov av extra anpassning.
Frågeställningar
-‐ Hur gör lärarna för att individanpassa matematikundervisningen för de elever som
riskerar att inte utvecklas i riktning mot kunskapskraven i ämnet Matematik?
-‐ Hur resonerar lärarna kring den individanpassning av matematikundervisningen för
de elever som riskerar att inte utvecklas i riktning mot kunskapskraven i ämnet
Matematik?
Metod och material
Studien är kvalitativ och omfattar en respondentundersökning med två samtalsintervjuer, samt
fyra semistrukturerade observationer. Studien genomfördes i två olika grundskolor i en större
västsvensk stad med två lärare. För varje lärare inleddes studien med två observationer och
avslutades med en intervju. Den första observationen var en ordinarie matematiklektion och
den andra var i ett annat teoretiskt ämne. Vid studiens utförande användes en bärbar dator vid
materialinsamling.
Resultat
Den extra anpassningen har inte fullt nått ut i lärarnas undervisning, där skillnaden mellan hur
lärarna säger sig arbeta och hur de i praktiken går till väga i undervisningen är stor. Det
saknas tydlig dokumentation om elevens extra anpassning och läroboken dominerar lärarnas
undervisningsmaterial. Inget extra anpassat material ges utöver läroboken för eleven med
behov av extra anpassning.
Betydelse för läraryrket
Slutsatsen är att lärarna behöver ett bredare och djupare ämneskunnande i matematik med en
större professionalitet för hur de didaktiskt ska kunna möta eleven i behov av extra
anpassning. Genom didaktiskt ämneskunniga lärare, vilka kan vara kreativa i sitt lärande med
vetenskapliga väl beprövade studier i ryggen, anser jag det möjligt för dem att närma sig en
undervisningsmetodik där extra anpassning får den avsedda verkan för eleven – att utvecklas
och-lära.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | extra anpassning | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | undervisning | sv |
dc.subject | lärare. | sv |
dc.title | Individualiserad matematikundervisning för elever i behov av extra anpassning Kursansvarig institution: LAU390: Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |