• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärare i normkritik. En diskursanalys av ”läraridentitet” konstruerad inom det normkritiska perspektivet.

Abstract
Läraryrket diskuteras i uppsatsen utifrån poststrukturalistisk teori. Det övergripande temat är lärares makt och funktion i relation till utbildningssystem, individ och samhälle. Även lärarens funktion i skolans värdegrunds‐ och likabehandlingsarbete är utgångspunkt. Syftet i uppsatsen är att undersöka vad det är för ”läraridentitet” som konstrueras inom det normkritiska perspektivet. Huvudfrågan som i uppsatsen ställs är vilken makt – förutsättningar och handlingsmöjligheter – som det normkritiska perspektivet tillerkänner den enskilda aktören läraren. Genom en diskursanalys av subjektspositioner studeras ”talet om läraren” i två normkritiska publikationer. En diversifierad läraridentitet framkommer. Den normkritiska läraren beskrivs i de undersökta texterna som maktmedveten, relationsmedveten och konfliktmedveten. Därutöver är det en rad motstridiga/oförenliga (?) förväntningar som inom diskursen ställs på den enskilda läraren. Den normkritiska läraren ges framförallt makt och ansvar över relationer och varanden, i skolan, såväl som i samhället i stort. Men på samma gång som den enskilda aktören tillskrivs möjlighet att förändra ojämlika maktordningar och relationer, så framkommer samtidigt en överordnad lärarposition som med sin auktoritet förväntas att ta ställning och ”fostra” eleverna in i ett visst tänkande. På så sätt blottläggs genom undersökningen konstruktionen av en läraridentitet som både reproducerar och befäster befintliga makthierarkier och som på samma gång har möjlighet att i viss mån också förändra detsamma.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41699
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_41699_1.pdf (454.3Kb)
Date
2015
Author
Norblad, Tova
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV