Prestationsmätning i små och medelstora svenska företag
Sammanfattning
Bakgrund och problem: Prestationsmätning är vanligt förekommande hos företag, under
åren har stort fokus legat på hur prestationsmätning i praktiken kommer till användning i stora
bolag. Därmed finns ett behov av att utforska mer kring prestationsmätning i små och
medelstora företag.
Syfte: En konsekvens av fokus som varit kring prestationsmätning hos stora bolag har lett till
att kunskaperna idag är begränsade gällande prestationsmätning i små och medelstora företag.
Detta leder till vårt syfte som är att undersöka hur prestationsmätning tillämpas i små och
medelstora svenska företag och hur detta motiveras samt förhåller sig till stora företags
prestationsmätning.
Metod: Uppsatsen är baserad på kvantitativ data som vi har samlat in med hjälp av en
enkätundersökning där frågor besvarats främst med hjälp av likertskalor och påståenden. Vår
enkät skickades ut till vårt urval som bestod av 100 företag och två testföretag och som
genererade total 28 svar. All data har sedan sammanställts i tabeller och diagram för att
därefter analyseras med hjälp av tidigare forskning.
Slutdiskussion: Resultatet av vår studie indikerar att prestationsmätning inom svenska små
och medelstora företag används som ett verktyg för att kunna analysera och kontrollera
verksamheten. Prestationsmätningen är oftast av enklare natur som inte kräver organisering
med hjälp av olika prestations- och nyckeltalsmätningssystem. Nyckeltalen som används mest
frekvent är mått på kapitalstruktur samt försäljningsrelaterade mått.
Förslag till vidare forskning: Vidare studier om prestationsmätning i svenska små och
medelstora företag bör utformas i en större skala med fler respondenter som kan bidra med en
djupare insikt och förståelse för det aktuella området.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-01-29Författare
Raoof, Arian Cristian
Zakarian, Alexander
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
15-16-4
Språk
swe