Branschen som arbetar för att inte synas
Sammanfattning
Examensarbete:
15 hp
Program och/eller kurs:
Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå:
Grundnivå
Termin/år:
HT/2015
Handledare:
Marie Grusell
Examinator:
Nicklas Håkansson
Antal ord:
13 107
Syfte: Syftet är att få en fördjupad förståelse för hur PR-konsulter i Sverige uppfattar sin bransch.
Teori: Image, profil och identitetsskapande samt professionsteorier.
Metod: Elva kvalitativa samtalsintervjuer
Resultat: PR-branschen lider av dåligt förtroende. Detta dåliga förtroende kommer mycket från allmänheten, men uttrycks även internt i branschen genom en förvirrad identitet. Den interna byråsammanhållningen är god, men branschens uppfattning om sig själva är mer kluven. Samtidigt är professionen svag utan tydlig inriktning och definition, där ingen enad definition om vad PR är finns.
Ironin som uppstår är att branschen – vars syfte är att handha relationer och bygga förtroende – har problem med att föra fram sig själva. Fokus hamnar på kunden, och branschen glömmer bort sin egen image.
För att stärka yrket krävs en starkare profession där en branschorganisation ska vara ledande. Samtidigt krävs det också att branschen i stort får en mer fokuserad identitet med en tydligare profil – något som är alla byråers ansvar. Genom att ta samhällsdebatt och föra fram PR i fler positiva sammanhang, skapas tillsammans med en stark branschorganisation och samlad yrkeskår förutsättningar för en god image och stark profession.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-02-11Författare
Davidsson, Sebastian
Lagerström, Fredrik
Nyckelord
PR
Public Relations
Intervjustudie
Image
Profession
Identitet
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
C945
Språk
swe